سیتسیپاس و جوکوویچ به واکسن کرونا اعتقادی ندارند

در بسیاری از کشورها به دلیل واکسیناسیون به‌موقع، بسیاری از رقابت‌های ورزشی با حضور تماشاگران برگزار شده است

جوکوویچ و سیتسیپاس، مرد شماره ۱ و شماره ۳ تنیس جهان - Anne-Christine POUJOULAT / AFP

رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا و آخرین گرند اسلم سال چند روز دیگر در شهر آسمان‌خراش‌ها (نیویورک) آغاز خواهد شد. می‌توان گفت که این رقابت‌ها هر ساله به بهترین شکل ممکن برگزار می‌شوند و از تنیس‌بازان مطرح دنیا مهمان‌نوازی گرمی به عمل می‌آید. رقابت‌های آزاد آمریکا همچنین هر ساله فناوری جدیدی را به دنیای تنیس معرفی می‌کند و داور الکترونیکی یکی از مهم‌ترین ابداعاتی بوده که آن‌ها پس از همه‌گیری کرونا در نظر گرفتند و از سال گذشته (۲۰۲۰) از آن استفاده کردند. در سال ۲۰۲۱، از این فناوری در کل مسابقات تنیس قاره آمریکا به شکل مطلوبی استفاده شد و قرار است که دوباره در مسابقات نیویورک به خدمت گرفته شوند.

سال ۲۰۲۰ رقابت‌ها بدون حضور تماشاگران و حتی داوران داخل زمین برگزار شدند و با توجه به این فناوری جدید حضور داوران خط درون زمین در این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۱ نیز منتفی است. همه‌گیری ویروس کرونا به مدت نزدیک به دو سال باعث شد که بسیاری از رقابت‌ها یا برگزار نشوند یا با روش و شیوه جدیدی کار خود را از سر گیرند. در بسیاری از کشورها به دلیل واکسیناسیون به‌موقع و موفقیت‌آمیز بسیاری از رقابت‌های ورزشی از جمله تنیس با حضور تماشاگران برگزار شده است اما تعدادی از بازیکنان مطرح دنیا به واکسن زدن برای مقابله با این بیماری خطرناک اعتقاد ندارند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده زمانی مردم سرتاسر دنیا می‌توانند از این بیماری رهایی پیدا کنند که در همه کشورها افراد واکسینه شده باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفانوس سیتسیپاس یونانی، مرد شماره ۳ تنیس جهان، معتقد است تا زمانی که مجبور نشود به چنین کاری تن نخواهد داد چرا که هنوز به طور دقیق مشخص نیست تزریق این واکسن در طولانی‌مدت چه عوارضی در بدن افراد خواهد داشت. او می‌گوید: «من مخالف واکسیناسیون نیستم و هرکسی می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد. من هنوز در سن و سالی نیستم که احساس کنم نیاز است این کار را انجام دهم. من فقط زمانی واکسن می‌زنم که برای حضور در مسابقات اجباری شود.»

 این مسئله و مصاحبه سیتسیپاس که در جریان رقابت‌های سینسیناتی انجام شد، صدای سخنگوی دولت یونان را نیز درآورد و او در پاسخ به این بازیکن مطرح دنیا گفت: «او ورزشکاری جوان و فوق‌العاده است و برای کشورش افتخارات زیادی به دست آورده اما در این جور موارد تخصصی ندارد و بهتر است در مواردی که به او مرتبط نمی‌شود سخنرانی نکند. مردم و اکثر ورزشکاران در سراسر دنیا در معرض خطر مرگ‌اند و بهتر است ورزشکاران مشهور و آدم‌های سرشناس مطرح سراسر دنیا مردم را به زدن واکسن ترغیب کنند نه اینکه مشوق مردم به واکسن نزدن باشند.»

نواک جوکوویچ، مرد شماره ۱ تنیس جهان، هم از نخستین افرادی بود که از همان ابتدای پیدایش این بیماری عنوان کرد که در صورت کشف واکسن کووید-۱۹ آن را دریافت نخواهد کرد و همچنان امیدوار است که واکسن برای حضور در رقابت‌های تنیس اجباری نشود؛ چون در صورت چنین اتفاقی ممکن است از شرکت در مسابقات انصراف دهد.

بیشتر از تنيس