۲۰ نفر در مازندران به قارچ سیاه مبتلا شدند

شناسایی قارچ سیاه، زنگ خطر جدی را برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند به صدا در آورده است

مسئولان بیمارستانی در استان اصفهان از شناسایی مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در این استان خبر دادند - ایسنا 

پس از انتشار خبرهایی درباره شیوع قارچ سیاه در اصفهان و تهران، ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در استان مازندران نیز شناسایی شدند. قارچ سیاه نوعی بیماری عفونی است که بیشتر افرادی را که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا کورتون مصرف می‌کنند، مبتلا می‌کند. این بیماری به چشم، مغز و ریه آسیب می‌زند و پزشکان گاه مجبور می‌شوند برای نجات جان مبتلایان به قارچ سیاه بخش‌های از چشم یا فک آنان را تخلیه کنند. قارچ سیاه در ماه‌های گذشته جان بسیاری از افراد را در هند گرفته است. اغلب جان‌باختگان پس از بهبودی از کرونا به این بیماری مبتلا شده بودند. 

پزشکان برای برخی از بیمارانی که به سویه دلتا ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و ارگان‌های تنفسی آن‌ها ملتهب می‌شود، داروهای استروئیدی و دگزامتازون تجویز می‌کنند. این داروها با وجود خاصیت ضدالتهابی که دارند، می‌توانند برای افرادی که دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف دارند، خطرآفرین باشند چون در صورت ضعیف شدن قدرت دفاعی بدن، احتمال ابتلای فرد به بیماری‌هایی همچون قارچ سیاه افزایش می‌یابد.  

در هفته‌های گذشته، مسئولان بیمارستانی در استان اصفهان از شناسایی مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در این استان خبر دادند. به تازگی نیز محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی، از شناسایی ۱۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در این بیمارستان خبر داده است. پیش‌تر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، نیز گفته بود که مواردی از این بیماری در برخی بیمارستان‌های تهران مثل بیمارستان لقمان مشاهده شده است و حالا سرپرست معاونت بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی ۲۰ مورد ابتلا به قارچ سیاه در این استان خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم اویس با بیان اینکه به دلیل استفاده از کورتون فعالیت این قارچ افزایش می‌یابد، از احتمال تخلیه چشم افرادی که مبتلا شده‌اند، خبر داد. 

قاسم اویس درباره ارتباط قارچ سیاه با ویروس کرونا گفت: «در برخی مواقع برای درمان کرونا ناچاریم از کورتون استفاده کنیم. مصرف این دارو افت سیستم ایمنی بدن را در پی دارد و سبب می‌شود این قارچ در بدن افراد مستعد رشد کند.» 

قاسم اویس یک ‌روز پس از گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه (۳ شهریور) در مصاحبه‌ با باشگاه خبرنگاران جوان، گفته‌های خود را تکذیب کرد و گفت: «امکان دارد این بیماری عفونی همه‌ ساله افرادی را در مازندران مبتلا کند؛ اما اینکه دقیق بگوییم اکنون ۲۰ مازندرانی به این بیماری مبتلا شده‌اند، صحت ندارد.» 

با وجود انکار مقام بهداشتی استان مازندران، شناسایی قارچ سیاه به دنبال اوج‌گیری موج پنجم کرونا زنگ خطر جدی برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و به کرونا مبتلا می‌شوند را به صدا در آورده است. به‌خصوص اینکه بنا بر اعلام محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی، داروی این بیماری هم‌اکنون در ایران نایاب شده و در صورت تامین نشدن سریع ممکن است به کور شدن بیماران مبتلا به قارچ سیاه منجر شود. به گفته او، این بیماران به داروی «آمفوتریسین بی» نیاز فوری دارند و در حال حاضر به دلیل نبود این دارو، بیماران مبتلا یا فوت می‎‌کنند یا بینایی خود را از دست می‎‌دهند.