توافق گروه ۷ بر لزوم باقی ماندن مسیر امن خروج از افغانستان پس از مهلت ۳۱ اوت

طالبان با تمدید مهلت تعیین شده ۳۱ برای خروج موافقت نکرده است

ازدحام در اطراف فرودگاه بین‌المللی کابل و مسیرهای منتهی به آن باعث کند شدن روند خروج شهروندان آمریکا و برخی دیگر از کشورهای خارجی، و همچنین آن دسته از افغان‌هایی که با این کشورها همکاری داشتند، شده است- Victor Mancilla/U.S. Marine Corps/Handout via REUTERS

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و سران شش قدرت دیگر صنعتی جهان، روز سه‌شنبه در یک نشست اضطراری مجازی در چارچوب گروه هفت، در مورد آخرین تحولات مربوط به افغانستان رایزنی کردند.

سران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و ژاپن، نماینده اتحادیه اروپا، دبیران کل ناتو و سازمان ملل متحد، در این نشست که به میزبانی بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا برگزار شد، حضور داشتند.

به گزارش رویترز، جانسون پس از پایان نشست گفت اعضای گروه توافق کردند برنامه‌ای برای گفت‌وگو با طالبان داشته باشند، با این شرط اولیه که طالبان باید برای افغان‌هایی که خواهان ترک کشور هستند مسیر امن فراهم کند.

نخست وزیر بریتانیا اضافه کرد، ما نه تنها بر سر لزوم اتخاذ یک رویکرد مشترک در مورد روند خروج از افغانستان توافق کردیم، بلکه در مورد یک نقشه راه که بتوانیم از طریق آن با طالبان گفت‌وگو کنیم نیز توافق کردیم.

وی گفت، شرط شماره یک ما به عنوان اعضای گروه هفت این است که گروه طالبان تضمین کند یک مسیر امن برای عبور شهروندان افغان به سمت فرودگاه بین‌المللی کابل تا پایان ۳۱ اوت و ورای آن همچنان فراهم باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا برای دقایقی در آغاز نشست به سخنرانی پرداخت و از سیاست خود در این زمینه دفاع کرد. برخی از اعضای گروه انتقاداتی از دولت بایدن در مورد نحوه خروج افراد و وضعیت به‌وجود آمده داشتند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نیز پس از برگزاری این نشست گفت، اعضای گروه هفت در جلسه امروز موافقت کردند طالبان را تحت فشار بگذارند تا اجازه دهند مردم تا پیش از پایان ماه جاری از افغانستان خارج شوند.

آقای ترودو افزود، اگر طالبان بنا دارند تعاملی سازنده و مثبت با جهان داشته باشد، جامعه بین‌المللی چند توقع و خواسته خیلی روشن از آن‌ها دارد. وی تاکید کرد، دسترسی به فرودگاه کابل در هفته‌های آینده فوق‌العاده مهم خواهد بود.

ازدحام در اطراف فرودگاه بین‌المللی کابل و مسیرهای منتهی به آن باعث کند شدن روند خروج شهروندان آمریکا و برخی دیگر از کشورهای خارجی، و همچنین آن دسته از افغان‌هایی که با این کشورها همکاری داشتند، شده است.

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری عصر سه‌شنبه خود گفت، جو بایدن در نشست گروه هفت گفت تلاش آمریکا برای تکمیل خروج از کابل تا پیش از ۳۱ اوت با سرعت به پیش می‌رود، اما اتمام کار تا پیش از این مهلت بستگی به همکاری طالبان در مورد دسترسی به فرودگاه کابل دارد.

به گفته جن ساکی، رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین به حاضران در این نشست گفته است که به مقام‌های ذیربط آمریکایی دستور داده است برای اصلاح یا تغییر زمان بندی خروج در صورت لزوم، آماده باشند و برنامه‌ریزی‌های متناسب برای اتفاقات احتمالی پیش بینی نشده را انجام دهند.

 

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان پیشتر در روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در پایتخت اعلام کرد که این گروه از این به بعد اجازه نخواهد داد افغان‌هایی که قصد خروج از کشور را دارند، به سمت فرودگاه حامد کرزای بروند.

وی همچنین گفت که این گروه با تمدید مهلت تعیین شده ۳۱ برای خروج موافقت نکرده است.