نشست هفت کشور صنعتی جهان در مورد افغانستان

در این نشست کشورها تصمیم خواهند گرفت که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند یا نه

جهان به شدت از نقض حقوق بشر شهروندان افغان به ویژه زنان در حکومت طالبان نگران است-SAUL LOEB / AF

نشست گروه «جی ۷» قرار است امروز به شکل مجازی برگزار شود. محور مذاکرات این نشست افغانستان است و کشورهای عضو در مورد به رسمیت شناختن یا نشناختن دولت طالبان رایزنی خواهند کرد.

این نشست که با شرکت وزرای خارجه هفت کشور صنعتی و قدرتمند جهان شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا همه ساله برگزار می‌شود، به بررسی و تصمیم‌گیری درباره موضوعات سیاسی و تجاری روز جهان می‌پردازد.

گروه طالبان پس از ۲۰ سال درگیری و جنگ با دولت افغانستان، کمتر دو هفته پیش نظام جمهوری در این کشور را ساقط کردند و قدرت را در دست گرفتند اما هنوز نتوانسته‌اند حکومت خود را تشکیل دهند.

سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بارها اعلام کرده‌اند که اگر طالبان یک حکومت فراگیر ملی تشکیل ندهد که در آن اقوام و اقشار مختلف جامعه افغانستان سهم داشته باشند و حقوق و ارزش‌های حقوق بشری به ویژه زنان در آن تضمین شود، این گروه را به رسمیت نخواهند شناخت. طالبان هم پس از تصرف کابل بارها اعلام کرد که به حقوق وآزادی‌های شهروندی و حقوق زنان پایبند خواهد بود و در حکومت ‌آن‌ها گروهای مختلف ‌می‌توانند سهیم شوند اما جامعه جهانی می‌خواهد این ادعا را در عمل ببیند و تصمیم بگیرد.

در نشست امروز، وزرای خارجه کشورهای آمریکا، ایتالیا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن و کانادا به صورت مجازی حضور خواهند داشت. ریاست نشست امروز را بوریس جانسن، نخست‌وزیر بریتانیا، به عهده خواهد داشت و موضوع به رسمیت شناختن طالبان یا قرار دادن افغانستان در فهرست سیاه، محور اصلی بحث این نشست است.

طالبان در دوره اول حکومت خود در افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱، به زنان حق آموزش و کار نداده بودند، به حقوق و آزادی‌های شهروندی پایبند نبودند و یک حکومت مبتنی بر قرائت تندروانه از اسلام ایجاد کرده بودند.

جهان به شدت از نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و انتقام‌جویی طالبان از افراد و اقلیت‌ها نگران است. روابط طالبان با القاعده نیز یکی دیگر از نگرانی‌های عمده کشورهای جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درنشست گروه جی ۷، کشورها از آمریکا خواهند خواست تا حضور نیروهایش در افغانستان را برای مدت بیشتر تمدید کند تا آن‌ها بتوانند شهروندان خارجی و افراد در معرض خطر در افغانستان تحت کنترل طالبان را به طور کامل خارج کنند. این درحالی است که سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، روز دوشنبه (۲۳ اوت) در حساب توییتر خود نوشت که طالبان تمدید ماموریت آمریکا در کابل را نمی‌پذیرد. این گروه از آشفتگی فرودگاه کابل و اطراف آن به شدت نگران است و آمریکا را عامل هرج‌ومرج در فرودگاه کابل و اطراف آن می‌د‌اند.

آمریکا قرار است تا ۳۱ ماه اوت کار خود را تمام و کلیه نیروهایش را از افغانستان خارج کند؛ اما کشورهای دیگر که شهروندانشان درافغانستان گیر افتاده‌اند می‌گویند که کار تخلیه زمان‌بر است و آمریکا باید مدت بیشتری بماند.

آمریکا امنیت فرودگاه کابل را به عهده گرفته و زمینه خروج امن خارجیان از افغانستان را فراهم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است تا ۲۴ ساعت آینده اعلام کند مدت حضور نیروهایش را تمدید می‌کند یا نه.

در همین حال صدها نفر در اطراف فروگاه کابل صف کشیده‌اند تا این کشور را ترک کنند.

بیشتر از جهان