سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار طرح ویژه آمریکا برای خروج خبرنگاران از افغانستان شد

این سازمان می‌گوید هنوز زمینه دسترسی به هواپیما برای خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در معرض خطر فراهم نشده است

این روزها مسیر فرودگاه کابل به یکی از ناامن‌ترین نقاط شهر بتبدیل شده است -PHILIPPE LOPEZ / AFP

سازمان گزارشگران بدون مرز از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواسته است تا طرح ویژه‌ای برای خروج فوری خبرنگاران افغان و مدافعان حقوق بشر که در معرض خطر قرار دارند در نظر بگیرد. این سازمان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که به نظر می‌آید آمریکا فقط نگران خروج شهروندان و کارمندان خودش است.

در خبرنامه‌ای که روز گذشته، شنبه ۲۱ اوت از سوی این سازمان صادر شد از آمریکا خواسته شده است که خروج سربازانش را برای تخلیه امن خبرنگاران در معرض خطر و فعالان حقوق بشر به تعویق بیاندازد.

آمریکا زمان خروج تمام نیروهای خود از افغانستان را ۳۱ اوت اعلام کرده است. اما کندی روند تخلیه نشان می‌‌دهد که این تاریخ نزدیک است و ماموریت تخیله طولانی و زمانبر است.  

وضعیت آشفته فرودگاه کابل و مسیر دشوار و عبور امن از محل اقامت تا فرودگاه کابل روند خروج را کند و آسیب‌‌پذیر کرده است. بسیاری از شهروندان افغان و خارجی در مسیر راه تا فرودگاه مورد بازجویی شدید قرار می‌گیرند.

روز گذشته ۱۵۰ شهروند کشور هند در مسیر راه فرودگاه ربوده شدند و پس از بازجویی دوباره رها شدند. براساس گزارش‌ها ربایندگان افراد طالبان بوده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که هنوز دسترسی خبرنگاران به هواپیما فراهم نشده است.

خبرنامه این سازمان پس از آن منتشر شد که طالبان سه روز پیش به خانه یک خبرنگار تلویزوین دویچه وله آلمان رفته بود و یک عضو خانواده او را به قتل رساند و عضو دیگرش را زخمی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان از نحوه تخلیه کارمندان خارجی انتقاد می‌کند و بیان می‌دارد: «برنامه خروجی که از سوی کشورهای دیگر به همراه کشورهای اروپایی تهیه شده است به نحوی تطبیق می‌شود که برای افراد آن‌ها دسترسی به هواپیما را فراهم می‌کند. این کار تخلیه افرادی را مانند خبرنگاران و افراد آسیب‌پذیر و در معرض خطر که از سوی سازمان‌های غیرانتفاعی فهرست شده‌‌اند را مسدود می‌کند.»

این سازمان همچنین تاکید کرده است که از لحاظ نظامی و دشوار بودن ماموریت تخلیه در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد که تمام افراد در معرض خطر تا ۳۱ اوت از افغانستان خارج شوند.

براساس خبرنامه خبرنگاران بدون مرز هر روز به تعداد متقاضیان و افراد در معرض خطر افزوده می‌شود اما مشکل در صدور گذرنامه نیست بلکه در  دسترسی به هواپیما است که زمینه‌اش برای خبرنگاران افغان فراهم نمی‌شود.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که تاکنون ۱۸ هزار نفر را با هواپیماهای نظامی از افغانستان به بیرون انتقال داده است.