سفیر جمهوری اسلامی در سوئد با «یک زندانی ایرانی» ملاقات کرد

به نظر می‌رسد که مقصود او حمید نوری است که به اتهام مشارکت در اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در سوئد در حال محاکمه است

تصویری نقاشی شده از جلسه دادگاه حمید نوری (دومین نفر از سمت چپ) در دادگاه-Anders Humlebo / TT NEWS AGENCY / AFP

احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد، در توییتی از دیدار با یک «شهروند ایرانی در زندان»‌ خبر داد.

مسعودی‌فر، روز شنبه ۳۰ مرداد در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر، نوشت که پس از ۲۰ روز پیگیری توانسته با این شهروند ملاقات کند. او به نام فرد مورد نظر اشاره‌ای نکرده است ولی با توجه به محتوای سه توییتی که در این باره نوشته، به نظر می‌رسد که مقصود او حمید نوری است که به اتهام مشارکت در اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در سوئد در حال محاکمه است. 

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در آذرماه ۱۳۹۸ مدعی شده بود، بازداشت حمید نوری در ارتباط با اعدام‌های سال ۶۷ در سوئد «توطئه» است و در عین حال گفت: «ما چنین شخصی نداریم که سال ۶۷ دادیار باشد و امروز او را دستگیر کرده باشند». زندانیان دهه ۶۰ تاکید دارند که حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی در شکنجه و قتل زندانیان در مشارکت داشته است.

احمد مسعودی‌فر که همزمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لتونی است، نوشته است که «شواهد حاکی از کاربرد خشونت و نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی»‌ در مورد این زندانی است. او به شواهد مورد نظر خود اشاره‌ای نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مسعودی‌فر نوشته که در یادداشتی به وزارت خارجه و وزارت دادگستری سوئد، به «نقض حقوق زندانی»‌ اعتراض کرده و خواستار تحقیق درباره مواردی چون «ممانعت از معاینه پزشک، هتک حرمت‌های اعتقادی و شکنجه جسمی و روحی» فرد زندانی شده است.

حمید نوری، دادیار پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در زندان گوهردشت کرج، به اتهام جنایات جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌المللی) و قتل عمد به دلیل مشارکت در اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان ۱۳۶۷ در سوئد محاکمه شد.

براساس دادخواست قرائت‌شده در دادگاهی که در استکلهم در روز ۲۱ مرداد برگزار شد،  حمید نوری ازجمله افرادی بود که در این روند، به‌طور سیستماتیک زندانیان سیاسی را به‌شدت شکنجه می‌داد. دادستان همچنین به موارد مختلفی از اظهار آمادگی حمید نوری برای شلاق زدن زندانیان سیاسی اشاره کرد.  

تاکنون پنج جلسه از محاکمه حمود نوری برگزار شده است و روند برگزاری دادگاه حمید نوری در جلسات متعدد تا آوریل سال‌ آینده میلادی ادامه خواهد داشت.