برگزاری سومین روز محاکمه حمید نوری در استکهلم

براساس دادخواست قرائت‌شده، نوری ازجمله افرادی بود که به‌طور سیستماتیک زندانیان سیاسی را به‌شدت شکنجه می‌داد

شماری از خانواده‌ها و بستگان اعدام‌شدگان دهه ۶۰ در جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با محاکمه نوری،مقابل ساختمان دادگاه در استکهلم تجمع برگزار کردند- Stefan JERREVANG / TT NEWS AGENCY / AFP

 

سومین روز محاکمه حمید نوری، دادیار پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در زندان گوهردشت کرج، به اتهام جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌المللی) و قتل عمد به‌دلیل مشارکت در اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان ۶۷ در ایران، در شهر استکهلم سوئد برگزار شد.

در جلسه سوم دادگاه حمید نوری که روز پنجشنبه، ۲۱ مردادماه، برگزار شد، همچون جلسات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، دادستان استکهلم به قرائت کیفرخواست صادرشده علیه متهم ادامه داد و به نقش نوری در بازجویی از زندانیان سیاسی و انتقال زندانیان سیاسی برای اعدام پرداخت.

به گفته دادستان، ابتدا زندانى‌ها را به سلول انفرادى منتقل می‌کرده‌اند و نوری و بازجوی دیگری به نام داود لشکری، پس از بازجویی چند دقیقه‌ای آن‌ها را همراه با نگهبانان به هیئت مرگ می‌بردند تا در آنجا بدون داشتن حق دفاع از خود محاکمه شوند. زندانیان پیش از حضور در برابر هيئت مرگ، با دستان و چشمان بسته در صف‌های طولانی به انتظار محاکمه می‌ماندند و پس از آن اکثر افراد به محل اعدام فرستاده می‌شدند. این صف‌های طولانی به «راهروی مرگ» معروف بود و دادستان در این جلسه دادگاه، تصاویری از آن و همچنین تصاویری از مکان کمیته مرگ و حسینیه زندان، محل اعدام زندانی‌ها، را نمایش داد.

براساس دادخواست قرائت‌شده، حمید نوری ازجمله افرادی بود که در این روند، به‌طور سیستماتیک زندانیان سیاسی را به‌شدت شکنجه می‌داد. دادستان همچنین به موارد مختلفی از اظهار آمادگی حمید نوری برای شلاق زدن زندانیان سیاسی اشاره کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این جلسه دادگاه، دادستان براساس خاطرات زندانیان سیاسی دهه ۶۰ که در قالب کتاب منتشر شده است، به چگونگی برخورد حمید نوری و دیگر مسئولان زندان با افراد زندانی پرداخت. ازجمله کتاب‌های مورد استناد در این دادگاه می‌توان به كتاب خاطرات ايرج مصداقی، «نه زیستن، نه مرگ» و همچنین کتاب «آفتاب‌کاران»، نوشته محمود رویایی اشاره کرد. در دادگاه به نقل کتاب ایرج مصداقی مطرح شد که حمید نوری که با نام مستعار حمید عباسی شناخته می‌شد، پس  از اعدام هر گروه از زندانیان سیاسی، شیرینی پخش می‌کرده است.  

دادستان همچنین بخش‌هایی از اظهارات و خاطرات شهود دیگر ازجمله زندانیان سیاسی پیشین، حسین فارسی، محمد زند، حسن گلزار و اصغر مهدی‌زاده را درمورد روزهای اجرای این اعدام‌های  دسته‌جمعی قرائت کرد. به نقل از اصغر مهدی‌زاده خوانده شد که او در اول اوت ۱۹۸۸ مقابل هیئت مرگ و سپس به سالن اجرای اعدام‌ها برده‌اند تا اجساد بی‌جان اعضای سازمان مجاهدین خلق و دیگر گروه‌های سیاسی بر چوبه دار ببیند.

با پایان سومین روز دادگاه، نشست‌های این هفته دادگاه به پایان رسید و اعلام شد که جلسه بعدی روز سه‌شنبه آینده، ١٧ اوت، برگزار خواهد شد. روند برگزاری دادگاه حمید نوری در جلسات متعدد تا آوریل سال‌ آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

هم‌زمان با محاکمه حمید نوری در استکهلم از روز سه‌شنبه، شماری از خانواده‌ها و بستگان اعدام‌شدگان دهه ۶۰ در جمهوری اسلامی ایران و معترضان به جمهوری اسلامی هر روز مقابل ساختمان دادگاه در استکهلم تجمع‌هایی برگزار کردند و با قرار دادن تصاویری از اعدام‌شدگان در خیابان، خواستار دادخواهی برای آن‌ها شدند. تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این تجمع‌‌ها هواداران سازمان مجاهدین خلق بودند که  علیه جمهوری اسلامی و مقام‌های آن شعار می‌دادند و محاکمه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و از دیگر متهمان پرونده این اعدام‌های دسته‌جمعی را خواستار بودند. در روز چهارشنبه، جلسه دوم محاکمه، وكيل حمید نورى به صداى تجمع مقابل ساختمان دادگاه اعتراض كرد که قاضی ضمن اعلام تنفسی ۱۵ دقیقه‌ای، از پلیس خواست تا تجمع‌کنندگان را به سکوت فراخواند.