آنجلینا جولی برای انتشار نامه دختر نوجوان افغان، به اینستاگرام پیوست

آنجلینا جولی به اینستاگرام پیوسته است تا پیامی اندوه‌بار را همرسانی کند و توجه کاربران را به وضعیت افغانستان جلب کند

آنجلینا جولی، بازیگر سینما، کنشگر حقوق بشر و نماینده ویژه سازمان پناهندگان ملل متحد - Tiziana FABI / AFP

این هنرپیشه و کنشگر حقوق بشر و نماینده ویژه سازمان پناهندگان ملل متحد روز جمعه ۲۹ مرداد در نخستین مطلب اینستاگرامی خود نامه‌ای دریافتی از دختری افغان را همرسانی کرد که  در آن از ترس خود از طالبان نوشته است.

در زیرنویس این هنرپیشه ۴۶ ساله برای این نامه دست‌نویس آمده است: «این نامه را دختری نوجوان از افغانستان برای من فرستاده است. هم‌اکنون مردم افغانستان از امکان ارتباط‌‌گیری در بستر رسانه‌های اجتماعی و بیان آزاد دیدگاه‌هایشان محروم می‌شوند. برای منتشر کردن داستان‌ آن‌ها و صدای‌ کسانی که در سراسر جهان برای حقوق بشری اساسی آن‌ها مبارزه می‌کنند به اینستاگرام آمده‌ام.

 جولی در ادامه از تجربه‌های شخصی‌اش و پیوندهایش با افغانستان نوشت و از دیدار با پناهندگان افغان در نواحی مرزی یاد کرد که درست دو هفته پیش از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از ترس طالبان از کشورشان گریخته بودند.

در نوشته این هنرپیشه برنده جایزه اسکار آمده است: «دیدن آوارگی دوباره افغان‌ها بر اثر سردرگمی و هراسی که کشورشان را در بر گرفته وحشتناک است. آن همه پول و وقت صرف شد، آن همه خون‌ها ریخت و جان‌ها بر باد رفت تا چنین حاصلی به دست آید، شکستی که هرگز قابل درک نیست.

جولی از ناراحتی خود از دیدن همچون «سربار» با پناهندگان افغان رفتار کردن گفت و در ادامه نوشت: «دیدن این هم ناراحت‌کننده است که  چطور در مدت ده‌ها سال با پناهندگان افغان همانند سربار رفتار می‌کنند در حالی که این مردم از جمله توانمندترین‌ها در جهانند و می‌دانیم اگر از ابزار مناسب و احترام لازم برخوردار می‌بودند چه کارها که از دستشان بر می‌آمد. چه بسیار زنان و دخترانی را می‌بینیم که نه‌‌تنها در پی تحصیل بوده‌اند بلکه برای تحصیل کردن مبارزه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هنرپیشه که مادر شش فرزند است در پایان مطلبش از عزم خود برای کمک به آن‌هایی نوشت که می‌خواهند از خطر طالبان در امان باشند و سپس از همه خواست تا در این راه با او همراه شوند. طالبان در پی خروج نیروهای آمریکایی قدرت را در افغانستان به دست گرفته است.

او نوشت: «همانند سایر کسانی که کمر همت بسته‌اند من نیز میدان را خالی نخواهم کرد و همچنان در پی یافتن راه‌هایی برای کمک کردن خواهم بود و امیدوارم شما نیز با من همراه شوید.»

در نامه پیوستی به این مطلب هم دختری افغان از زندگی در دوران پیش از افتادن کشور به دست طالبان می‌گوید و اینکه چطور می‌توانستند آزادانه به مدرسه و سر کار بروند و سپس هراس‌های خودش و خانواده‌اش در پی بازگشت این گروه افراطی به قدرت را شرح می‌دهد.

در بخشی از نامه این نوجوان آمده است:«آزادی همه ما از دست رفته است و دوباره به زندان افتاده‌ایم.»

صفحه اینستاگرام جولی در این مدت کوتاه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته است و در بخش شناسه آن نشانی اینترنتی مقاله‌ای از نهاد پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در مورد وضعیت بحرانی حقوق بشر در افغانستان آمده است.

در بخش نظرات نخستین مطلب جولی نیز نهاد پناهندگان سازمان ملل پیوستن او به اینستاگرام را خوش‌آمد گفته است و بابت این استفاده از این رسانه از او تمجید کرده‌اند.

در اظهار نظر این سازمان آمده است: «نماینده ویژه به اینستاگرام خوش آمدی. صدای تو و همراهانت اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی