تصمیم آمریکا به اعزام تیم‌های کنسولی بیشتر برای تسریع خروج شهروندان افغانستانی

شبکه خبری دویچه وله آلمان اعلام کرد طالبان عضو خانواده یکی از خبرنگارانش را کشته است

JAVED TANVEER / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه از اعزام شمار بیشتری از کارمندان کنسولی پایتخت افغانستان و دیگر کشورها، مانند قطر و کویت، به منظور کمک به تخلیه هزاران شهروندان افغان که پس از قدرت گرفتن طالبان برای فرار از کشور به فرودگاه هجوم بردند، خبر داد.

بنابر اعلام ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بررسی تقاضاهای حدود شش هزار نفر که در حال حاضر در فرودگاه بین‌المللی کابل هستند به‌طور کامل انجام شده و منتظر سوار شدن به هواپیما هستند. او افزود واشینگتن شمار کارکنان کنسولی در کابل را دو برابر خواهد کرد.

ند پرایس همچنین گفت که وزارت خارجه آمریکا تیم‌های کنسولی دیگری نیز برای کمک به ترانزیت این افراد به قطر و کویت اعزام خواهد کرد و در حال آماده‌سازی مقدمات برای اعزام تیم‌های دیگری به دیگر نقاط است. وی جزئیات دقیق تعداد این کارکنان را ارائه نداد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در حال انجام مقدمات خارج کردن شهروندان و کارکنان سفارتخانه‌های خود از افغانستان و همچنین آن گروه از افعان‌هایی هستند که در سفارتخانه‌های آنها شاغل بوده یا با دولت‌های آنها در طول بیست سال گذشته همکاری کرده‌اند.

گوترش: شورای امنیت مقابل طالبان متحد بماند

همزمان در روز پنجشنبه، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت اشتیاق طالبان برای به‌رسمیت شناخته شدن در سطح بین‌المللی تنها اهرم فشار شورای امنیت برای وادار کردن این گروه به پذیرش یک دولت فراگیر و محترم شمردن حقوق بشر، از حمله حقوق زنان، در افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش به خبرنگاران حاضر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت، او در نشستی پشت درهای بسته در این مورد با پانزده عضو شورای امنیت صحبت کرده و از آنها خواسته است که اتحاد خود را در برابر گروه طالبان حفظ کنند.

طالبان نزدیک به بیست سال پس از حمله نظامی آمریکا به افغانستان در واکنش به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ القاعده به ایالات متحده و سرنگونی حکومتشان، روز یکشنبه گذشته وارد کابل شدند و با فروپاشی دولت اشرف غنی، بار دیگر قدرت را در دست گرفتند.

قتل عضو خانواده خبرنگار شبکه دویچه‌وله آلمان توسط طالبان

کارنامه تاریک طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ باعث شده بسیاری از شهروندان افغانستان تصمیم به ترک کشور بگیرند. در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از برخورد خشونت‌آمیز اعضای این گروه اسلامگرای افراطی با مردم و کشتن برخی از آنها منتشر شده است.

شبکه خبری دویچه وله آلمان امروز با صدور اطلاعیه‌ای گفت طالبان یک عضو خانواده یکی از خبرنگارانش در افغانستان را کشته و یک عضو دیگر خانواده او را به شدت زخمی کرده‌اند. به گفته دویچه وله، طالبان خانه به خانه در جستجوی این خبرنگار در غرب افغانستان بودند.

این شبکه آلمانی هویت فرد کشته شده را فاش نکرده، اما گفته سایر اعضای خانواده او موفق به فرار شده‌اند.