دیدار مقام‌های ارشد طالبان با کرزی، عبدالله و حکمتیار

انس حقانی صبح امروز با اعضای شورای هماهنگی انتقال قدرت در افغانستان دیدار کرد

Twitter: @TOLOnews

انس حقانی، عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده طالبان و معاون رهبر این گروه صبح روز چهارشنبه ۲۷ مرداد با حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی در کابل دیدار کرد.

این سه چهره سیاسی در کابل مانده‌اند و پس از فرار اشرف غنی از کشور، شورای هماهنگی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را تشکیل داده‌اند.

در دیدار انس حقانی با عبدالله و کرزی، فضل هادی مسلمیار، رئیس سنای افغانستان نیز حضور داشت.

هنوز جزئیات این دیدار و دیدار جداگانه‌ای که با حکمتیار انجام شد، منتشر نشده است.

انتظار می‌رود در روزهای آینده، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان نیز که روز گذشته به قندهار سفر کرد در کابل حضور یابد و گفتگوها با مقام‌های سابق و چهره‌های سیاسی بر سر نحوه اداره افغانستان پس از تسلط طالبان فشرده‌تر دنبال شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته در نخستین نشست خبری خود در کابل گفت که آن‌ها خواهان ایجاد یک دولت اسلامی هستند. اما چگونگی ساختار نظام را سیاست‌مداران افغان تعیین خواهند کرد. مجاهد گفت همین لحظه میان رهبران و سیاست‌مداران افغان رایزنی در مورد ساختار نظام جریان دارد و به زودی ما صاحب یک نظام قوی، اسلامی و فراگیر خواهیم بود.

 او گفت که در نظام آینده افغانستان ، همه افغان ها خود را سهیم خواهند دید و حتی از کسانی که مخالف طالبان نیز هستند می‌خواهیم تا در نظام آینده افغانستان شریک باشند.

دیدار انس حقانی با اعضای شورای هماهنگی تنها تماس مقام‌های طالبان با آن‌ها نبوده است. روز گذشته نیز امیر خان متقی پس از حضور در کابل با دکتر عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار دیدار و گفت‌وگو کرد. هنوز در مورد نتایج این دیدار گزارشی منتشر نشده اما گفته می‌شود که محور این دیدار، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است.

در مقابل، امرالله صالح که به همراه احمد مسعود مقاومت در برابر طالبان را رهبری می‌کنند، روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد طبق قانون اساسی سرپرست ریاست جمهوری است و به‌هیچ عنوان انحصار قدرت توسط طالبان را نخواهد پذیرفت.

امرالله صالح همچنین در یک پیام صوتی گفت: «چون رئیس جمهوری افغانستان از کشور فرار کرده و دیگر در داخل کشور نیست، طبیعتا او که در کشور است سرپرست قانونی و مشروع مقام ریاست جمهوری افغانستان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه گفت برای تحکیم این جایگاه با تمام رهبران سیاسی ، قومی و تمام اقشار کشور در حال مشاوره و رایزنی است.

صالح در ادامه گفت: «به هموطنان‌مان اطمینان می‌دهم که به هیچ صورت انحصار قدرت را توسط یک گروه تروریستی نیابتی نمی‌پذیریم.»

وی در پایان این فایل صوتی گفت که جنگ در افغانستان پایان نیافته، مبارزه و مقاومت در برابر طالب ادامه دارد، مگر آن که شرایط به گونه‌ای باشد که همه ملت افغانستان در تعیین زعامت و در تعیین نوع نظام نقش داشته باشند.»

در رویدادی مرتبط با همین تحول، صبح امروز تصاویری از سفارت افغانستان در تاجیکستان منتشر شد که در آن عکس امرالله صالح به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان جایگزین عکس اشرف غنی شده است.