شبکه‌های اجتماعی چگونه با پیروزی طالبان برخورد می‌کنند؟

فیسبوک، توییتر و یوتیوب می‌گویند مانع فعالیت طالبان در پلتفرم‌های خود خواهند شد

فیسبوک گفته به طالبان اجازه استفاده از این پلتفرم، واتس‌اپ و اینستاگرم را نمی‌دهد- 

LIONEL BONAVENTURE / AFP

در پی تسلط طالبان بر افغانستان، اکنون غول‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی در صدد هستند که سیاست خود را در قبال این گروه مشخص کنند.

روز سه‌شنبه، فیسبوک اعلام کرد که حساب‌هایی را که از پلتفرم این شرکت، از جمله واتس‌اپ و اینستاگرام، برای حمایت، ستایش و یا نمایندگی طالبان استفاده می‌کنند، مسدود خواهد کرد.

فیسبوک تاکید کرد که حساب‌هایی را که از سوی طالبان و یا به نمایندگی از آنها اداره می‌شوند، حذف خواهد کرد.

یک سخنگوی فیسبوک در همین باره گفت: «گروه طالبان تحت قوانین ایالات متحده، به عنوان یک گروه تروریستی مورد تحریم است و ما بر اساس سیاست‌هایمان در زمینه سازمان‌های خطرناک آنها را از خدمات خود محروم کرده‌ایم.»

فیسبوک سازمان‌های خطرناک را به سه دسته تقسیم کرده است که اولین آنها شامل سازمان‌های تروریستی، نفرت‌پراکن و جنایی است.

در حالی که گروه طالبان سال‌هاست از پلتفرم‌های مختلف فیسبوک منع شده، این شرکت توضیح نداده است که محدودیت‌ها دقیقا از چه زمانی اعمال شده است.

فیسبوک اعلام کرد که تیمی از کارشنان افغانستان را استخدام کرده که دری و پشتو زبان مادری آنهاست و از شرایط محلی آگاه هستند. وظیفه آنها، شناسایی حساب‌های کاربری مرتبط با طالبان است.

فسیبوک العام کرد: «فارغ از آنکه چه کسی قدرت را در دست دارد، ما اقدامات لازم علیه حساب‌ها و محتوای منتشر شده‌ای را که قوانین ما را نقض می‌کنند، انجام خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان روز یکشنیه بعد از نزدیک به دو دهه پس از آنکه توسط نیروهای آمریکایی از کابل بیرون رانده شدند، توانستند پایتخت افغانستان را تصرف کنند. از آن هنگام، بسیاری از شهروندان افغانستانی در تلاش برای فرار از کشور هستند و همین موضوع صحنه‌های پرهرج و مرجی را در روز دوشنبه در فرودگاه بین‌المللی کابل رقم زد.

گروه طالبان به طور رسمی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده قرار نگرفته، اما به هر روی، نام این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی جهانی وزارت خزانه‌داری آمده است.

ممنوعیت‌های فیسبوک شامل اینستاگرام و واتس‌اپ نیز می‌شود و اطلاعات غیررمزگذاری شده حساب‌ها نظیر نام‌ها، عکس‌های پروفایل‌ها و توصیفات گروه را رصد می‌کند.

یک سخنگوی واتس‌اپ، در این باره حاضر به دادن توضیحی نشد که با پیام‌های مرتبط با گروه طالبان، که مانند دیگر پیام‌ها در این پلتفرم رمزگذاری شده، چه خواهد کرد.

در حالی که در سال ۲۰۰۱، زمانی که طالبان از قدرت ساقط شدند، عملا کامپیوتری در افغانستان وجود نداشت، در طول ۲۰ سال گذشته افغان‌ها به تدریج با عصر دیجیتال آشنا شدند. در آخر هفته، همزمان با فرو ریختن حکومت، پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از سوی شهروندان و سیاستمداران منتشر شد که لحظه‌های هرج و مرج را ثبت کرده بودند.

این هراس وجود دارد که افغانستان تحت تسلط طالبان به اعصار تاریک بازگردانده شود. بازگشت آنان به قدرت، از جمله چشم‌انداز هول‌انگیزی برای زنان را به نمایش می‌گذارد. در دوران حکمرانی پیشین طالبان، زنان حق حضور در مدرسه را نداشتند، در برقع‌ها پوشانده شده بودند و همچون اموال مردان، محکوم به زندگی در درون خانه‌ها بودند.

این بار، طابان وعده تشکیل یک حکومت اسلامی فراگیر را داده‌اند و می‌گویند به دختران اجازه تحصیل داده خواهد شد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا رهبری جدید به زنان اجازه مشارکت خواهد داد و بی‌اعتمادی عمیقی را که به طالبان و عملکرد بار پیش آنها در قدرت وجود دارد، زایل خواهند کرد یا خیر.

گذشته از فیسبوک، دیگر شرکت‌های بزرگ صاحب شبکه‌های اجتماعی، استراتژی مبهم‌تری در قبال محتوای حامی طالبان که بر پلتفرم آنها منتشر می‌شوند دارند.

یک سخنگوی توییتر گفت مردم افغانستان از این پلتفرم درخواست کمک استفاده می‌کنند. او قول داد که توییتر برای اعمال مقررات خودش به ویژه در زمینه منع تبلیغ و تمجید خشونت، هوشیارانه عمل کند.

سهیل شاهین، یکی از سخنگویان طالبان، یک حساب کاربری فعال اما تایید نشده با ۳۷۴ هزار فالوئر در توییتر دارد.

یوتیوب هم روز سه‌شنبه گفت که حساب‌هایی را که از سوی طالبان افغانستان اداره می‌شود، خواهد بست.

یوتیوب به دنبال پیگیری‌های سی ان ان به این شبکه گفت: «این پلتفرم منطبق با همه تحریم‌ها و قوانین مربوط به آن، از جمله تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا عمل خواهد کرد و به همین دلیل، اگر حسابی پیدا کنیم که متعلق به طالبان افغانستان است یا از سوی آنها اداره می‌شود، ما آن حساب را خواهیم بست.

بیشتر از جهان