آمریکا مانع ارسال صدها هزار دلار پول نقد به افغانستان شد

این اقدام بخشی از تلاش‌ها برای دور نگه‌داشتن صدها میلیون دلار از دسترس طالبان است

بانک مرکزی آمریکا به همراه وزارت خزانه‌داری، وزارت امور خارجه و کاخ سفید مانع ارسال پول نقد به افغانستان شدند- 

DANIEL SLIM / AFP

منابع آگاه می‌گویند دولت جو بایدن هفته گذشته مانع ارسال چند صدهزار دلار به افغانستان شد تا این پول در اختیار طالبان که اکنون کنترل کابل را در دست دارد، قرار نگیرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، این اقدام بخشی از تلاش‌ها برای دور نگه‌داشتن صدها میلیون دلار از دسترس این گروه تروریستی است.

دولت آمریکا همچنین مانع دسترسی طالبان به حساب‌های حکومتی شده که توسط بانک مرکزی آمریکا و دیگر بانک‌های آمریکایی اداره می‌شوند.

آمریکا همچنین در صدد است که مانع دسترسی طالبان به به ذخایرش در صندوق بین‌المللی پول، که حدود نیم میلیارد دلار است، شود.

به نوشته وال استریت ژورنال، این اقدامات آخرین اهرم‌های دیپلماتیکی هستند که واشنگتن امیدوار است استفاده از آنها موجب جلوگیری از تعمیق بحران انسانی و سیاسی در افغانستان شود.

یک مقام دولت بایدن که نامش اعلام نشده، گفته است: «هیچ حساب و ذخیره بانکی متعلق به دولت افغانستان در ایالات متحده برای طالبان قابل دسترسی نخواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری آمریکا، هفته گذشته و همزمان با تصرف چند استان در افغانستان از سوی طالبان و حرکت این گروه به سوی کابل، در تصمیمی اضطراری با بانک مرکزی همکاری کرد تا مانع ارسال محموله‌های مهر و موم شده پول نقدی شود که قرار بود به افغانستان فرستاده شود.

دولت بایدن احتمالا با انتخاب‌های دشواری در زمینه مدیریت تحریم‌های موجود علیه طالبان مواجه خواهد شد ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغانستان را با دشواری‌هایی روبه رو می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول گزارش داده است که حکومت پیشین افغانستان، در پایان ماه آوریل نه میلیارد و چهارصد میلیون دلار ذخیره داشته است.

بر اساس این گزارش، بخش عمده این ذخایر در خارج از افغانستان نگهداری می‌شود.

دولت آمریکا پیش از این نیز ذخایر حکومت‌هایی مانند ونزوئلا که آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، مسدود کرده بود.

بیشتر از جهان