آژانس: ایران اورانیوم را در حدود سطح تسلیحاتی غنی‌سازی می‌کند

خطیب‌زاده: آمریکا تحریم‌ها را بردارد تا به اقدامات جبرانی پایان دهیم

ایران با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر با سرعت بیشتری غنی‌سازی ۶۰ درصدی را انجام می‌دهد-عکس از تسنیم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز سه‌شنبه به دست رویترز رسیده اعلام کرده که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در حدود سطح تسلیحاتی انجام می‌دهد. اقدامی که می‌تواند به افزایش تنش‌ها با غرب و دشوارتر شدن روند مذاکرات احیای برجام منجر شود.

با این حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید: «اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، اقدامات کاهشی ما برگشت‌پذیر خواهد بود.» به گفته خطیب‌زاده، «اقدامات جبرانیی ایران در پاسخ بهب نقض برجام انجام می‌شود.»

آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد. یک سال بعد هم ایران روند عقب‌گرد از تعهدات خود در برجام را آغاز کرد و اکنون سطح غنی‌سازی به ۶۰ درصد رسانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، در گزارش جدید آژانس آمده است که یک آبشار با ۱۶۴ سانتریفیوژ پیشرفته نسل ششم و مجموعه‌های از ۱۵۳ سانتریفیوژ نسل چهارم در حال حاضر اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کنند.

آژانس در گزارش دیگری که روز دوشنبه منتشر شده بود از سرعت گرفتن و پیشرفت برنامه‌های ایران در تولید اورانیوم فلزی خبر داده بود.

اورانیوم فلزی و غنی‌سازی با خلوص بالا از جمله اقداماتی به شمار می‌روند که زمان گریز یا فاصله تهران تا دستیابی به سلاح هسته‌ای را کوتاه‌تر می‌کنند.

خطیب‌زاده در واکنش به گزارش آژانس اعلام کرده تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود در برجام بازنگردد، ایران نیز برنامه‌های هسته‌ای خود را تنها بر اساس تعهدات پادمانی و نیازها و تصمیم‌های حاکمیتی دنبال می‌کند.

مجلس شورای اسلامی اخیرا قانونی را تصویب کرده که به موجب آن تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشده، برنامه‌های هسته‌ای ایران باید با شتاب دنبال شود.

پس از به قدرت رسیدن دولت جو بایدن، شش دوره مذاکره برای احیای برجام بین ایران، کشورهای باقی مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و آمریکا انجام شد. اما این مذاکرات به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و تغییر دولت به حال تعلیق درآمد.

با این حال دولت بایدن اعلام کرده که آماده ادامه مذاکرات با دولت ابراهیم رئیسی است.