همکاری امارات و اسرائیل پس از توافق صلح: ساخت دستگاه‌هایی که از هوا آب می‌گیرند

پس از امضای توافقنامه ابراهیم شرکت‌های اماراتی و اسرائیلی امکان مشارکت اقتصادی را پیدا کردند

در ادامه همکاری‌های تجاری پس از توافق ابراهیم، یک شرکت اسرائیلی، دستگاه‌هایی را که از هوا آب تولید می‌کنند در پارک‌ها و سواحل ابوظبی نصب کرد.

در مناطق گرم و خشک با منابع محدود آب آشامیدنی و شیرین، تبخیر آب یکی از عوامل از دست رفتن این منابع آبی است، یک شرکت دانش‌بنیان تلاش کرده است تا با برعکس کردن این روند و گرفتن آب از رطوبت هوا (میعان) این مشکل را حل کند.

مجموعه تجاری الدهره مستقر در ابوظبی، اکتبر گذشته پس از امضای توافقنامه ابراهیم در سپتامبر سال ۲۰۲۰، هیئتی را به اسراییل اعزام کرده بود تا امکان مشارکت در بخش‌هایی مانند کشاورزی، آب و فناوری را بررسی کند.

یکی از نتایج بازدید آن هیئت، توافق همکاری با شرکت فناوری اسراییلی واترجن بود که از هوا آب تولید می‌کند.

در یک برنامه آزمایشی پانزده «دستگاه آب‌گیر» متوسط در شهرهایی مانند ابوظبی، العین و منطقه غربی امیرنشین ابوظبی در ماه می نصب شد.

این دستگاه‌ها در پارک‌ها و سواحل قرار گرفتند تا بازدیدکنندگان از بالاترین کیفیت آب آشامیدنی بهره‌مند شوند.

۷۰۰ دستگاه دیگر از جمله ۵۰۰ دستگاه آب‌گیر خانگی از طرف این شرکت به واترجن سفارش داده شده است.

وزارت انرژی و زیرساخت امارات با توجه به روند تغییرات اقلیمی و بحران‌های پیش روی مرتبط با منابع آبی، از استراتژی امنیت آب ۲۰۳۶ این کشور رونمایی کرد که هدف از آن اطمینان از دسترسی پایدار به آب آشامیدنی است.

این استراتژی چندین هدف دارد، از جمله کاهش تقاضای کلی برای منابع آب تا ۲۱ درصد و افزایش ظرفیت ذخیره ملی آب.

دستگاه میعان آبی چطور کار می‌کند؟

واترجن با استفاده از فناوری تبادل حرارت، آب را از هوا استخراج کرده و در مدت‌زمان کوتاهی آب تولید می‌کند. فناوری مورد استفاده در این دستگاه تنها به ۲۰ درصد رطوبت نیاز دارد که آن را با شرایط جغرافیایی مانند امارات سازگار می‌کند.

بزرگ‌ترین دستگاه‌های واترجن می‌توانند روزانه ۶ هزار لیتر آب فراهم کنند و پیش‌ازاین برای حمایت از روستاهای آفریقا و بیمارستان‌های نوار غزه استفاده‌شده‌اند.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بارها از جانب سازمان‌های محیط زیستی برای طرح‌های شیرین کردن آب دریا موردانتقاد قرار گرفته بودند. این طرح می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. مقامات امارات متحده عربی در نظر دارند در صورت موفقیت این طرح تا صددرصد مناطق مسکونی را به این دستگاه‌ها مجهز کنند.

بیشتر از علوم