رئیس پلیس امنیت عمومی تهران: سه هزار نفر واکسن تقلبی زده‌اند

سود مافیای دارو در همین سرگردانی مردم است

تهیه دارو از بازار سیاه همواره با خطر تقلبی بودن داروها همراه است-CANVA

معاون دادستان تهران از شناسایی باندی که واکسن‌های تقلبی ویروس کرونا را تولید و توزیع می‌کردند خبر داده و گفته است که تحقیقات تکمیلی برای شناسایی همدستان این باند همچنان ادامه دارد. در خبری دیگر، پلیس امنیت عمومی تهران نیز اعلام کرده است که حدود سه هزار نفر واکسن تقلبی آسترازنکا دریافت کرده‌اند. افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا، کمبود دارو، روند کند واکسیناسیون و رکوردزنی روزانه مرگ‌ومیرها در ایران بسیاری از مردم را بر آن داشته است تا در بازار سیاه که ردپای مافیای دارو در آن وجود دارد، به دنبال تهیه دارو و واکسن باشند؛ این در حالی است که تهیه دارو از بازار سیاه همواره با خطر تقلبی بودن داروها همراه است.

المیرا نقی‌زاده، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۲۶ ویژه جرائم پزشکی، از شناسایی باندی خبر داده است که واکسن‌های تقلبی می‌ساختند. او درباره جزئیات شناسایی و دستگیری این باند اطلاعات بیشتری نداده اما اعلام کرده است: «دستورات قضایی لازم درباره این پرونده و شناسایی همدستان صادر شده و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های گذشته بارها در رسانه‌های مختلف گزارش‌ها و خبرهایی منتشر شد که نشان می‌داد بسیاری از مردم برای پیدا کردن ساده‌ترین اقلام دارویی مثل سرم از بازار سیاه سر درآورده‌اند. تصاویری هم که از صف‌های طولانی در مقابل داروخانه‌های شبانه‌روزی منتشر شد، از کمبود شدید داروهایی که برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا حکم نوشدارو را دارند، حکایت داشت. این در حالی است که همین داروها با قیمت‌های میلیونی در بازار سیاه یافت می‌شوند.

به گفته سرپرست دادسرای ناحیه ۲۶ تهران، پس از مشکلات به وجود آمده در زمینه دارو، دستورات قضایی لازم خطاب به مراجع انتظامی صادر شده اما این مقام قوه قضاییه درباره اینکه چه اقدام‌هایی انجام خواهد شد، توضیح بیشتری نداده و تنها اظهار داشته است: «دستورهای قضایی صادر شده در دو محور کلی شناسایی واکسن‌های تقلبی و برخورد با سوداگران و قاچاقچیان داروهای مربوط به کرونا بود.» به گزارش خبرگزاری فارس و به گفته المیرا نقی‌زاده، هم‌اکنون فردی که مقادیر زیادی از داروهای مخصوص بیماری کووید-۱۹ را به‌صورت قاچاق و خارج از شبکه بهداشت و درمان در اختیار داشته، دستگیر شده است.

روز دوشنبه (۲۵ مرداد)، نیز پلیس امنیت عمومی تهران از شناسایی یک باند چهارنفری که واکسن‌ تقلبی تولید و توزیع می‌کردند، خبر داد. اعضای این باند پس از پر کردن شیشه‌های خالی واکسن‌ یک بیمارستان و پلمپ دوباره آن‌ها به‌عنوان واکسن، تولیدات خود را با مبالغی بالای یک‌میلیون تومان به متقاضیان می‌فروختند. پلیس امنیت تهران اعلام کرده است که این باند به حدود سه هزار نفر واکسن تقلبی فروخته‌اند.

پیش‌ از این سایت خبری تجارت‌نیوز نیز از عرضه واکسن‌های فایزر در بازار سیاه به مبلغ ۶۰ میلیون تومان خبر داده بود.

این روزها، تاخیر در خرید و واردات واکسن، کمبود دارو و ارائه اطلاعات متناقض مردم را سردرگم  کرده است. روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی که روز سه‌شنبه (۲۶ مرداد) منتشر کرد، «دچار شدن» مردم به بازار سیاه دارو را نتیجه وارد نکردن واکسن دانست و نوشت: «تنها چیزی که در این میان فربه‌تر می‌شود و از رنج مردم سود می‌برد، سیستم مافیای دارو است که انگار سودش در همین سرگردانی مردم است.»

مافیای دارو که شواهد نشان می‌دهد در عالی‌ترین سطوح مدیریتی وزارت بهداشت هم ریشه دارد، از ابتدای همه‌گیری تاکنون با به خطر انداختن جان مردم از ویروس کرونا هم درامد کسب کرده است اما نه پلیس امنیت عمومی تهران، نه معاون دادستان و نه هیچ مقام انتظامی و قضایی دیگر درباره شناسایی و برخورد با مافیای دارو خبری اعلام نمی‌کنند.