واکنش ایران به تحولات افغانستان: با تمامی طرف‌ها در تماسیم

خطیب‌زاده خواستار تامین امنیت دیپلمات‌ها و سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کابل و هرات شد

خطیب‌‌زاده: جمهوری اسلامی ایران از تمامی امکانات و ابزارهای خود برای تسهیل گفت‌وگوها و مصالحه در افغانستان استفاده می‌کند- ATTA KENARE / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به پیشروی طالبان در بیشتر نقاط افغانستان و تصرف کابل، پایتخت آن کشور، از ارتباط با همه طرف‌ها در افغانستان خبر داد و اظهار امیدواری کرد آن‌ها از طریق «گفت‌وگو و مفاهمه سیاسی مشکلات موجود را حل نمایند».

درپی خروج محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و شماری از مقام‌های دولتی از آن کشور در روز یکشنبه، ۲۴ مردادماه،  نیروهای طالبان وارد کابل شدند و ساختمان‌های دولتی ازجمله ارگ ریاست جمهوری را به تصرف خود درآوردند.   

خطیب‌زاده، روز دوشنبه، ۲۵ مردادماه، گفت: «ما به دقت و از نزدیک ‌تحولات را پیگیری می‌کنیم و در تماس با تمامی طرف‌ها هستیم.» 

او با اشاره به توییت روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت که جمهوری اسلامی ایران از «تمامی امکانات و ابزارهای خود برای تسهیل گفت‌وگوها و مصالحه در افغانستان» استفاده و از ابتکار «شورای هماهنگی» استقبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اعلام خبر خروج اشرف غنی از افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین آن کشور، از تشکیل یک «شورای هماهنگی» با همراهی عبدالله عبدالله، رئیس شواری عالی مصالحه ملی، و گلبدین حکمتیار، امیر حزب اسلامی افغانستان، برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خبر داد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در توییتی ضمن حمایت از ابتکار «شورای هماهنگی»، آن را «زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار» دانست و افزود که جمهوری اسلامی ایران به کوشش برای «مصالحه» در افغانستان ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،  همچنین با دعوت همه طرف‌ها در افغانستان به «کاهش خشونت، حفظ آرامش و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های صلح‌آمیز» ابراز امیدواری کرد که آن‌ها  «از طریق گفتگو و مفاهمه سیاسی مشکلات موجود را حل نمایند» و «اجازه ندهند جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروههای خشونت‌طلب قرار گیرد».

خطیب‌زاده همچنین خواستار تامین امنیت سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کابل و هرات و توجه جدی به «مصونیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک» در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی شد. او روز یکشنبه از کاهش نیروهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل خبر داده بود.

در مرداد ماه سال ۱۳۷۷ پس از حمله گروه طالبان به شهر مزار شریف افغانستان، ۱۰ دیپلمات و یک روزنامه‌نگار ایرانی در کنسولگری جمهوری اسلامی در آن شهر کشته شدند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با استقبال ضمنی از سقوط کابل و حاکم شدن طالبان بر افغانستان، این رویداد را به معنای «شکست آمریکا در افغانستان» دانست و به گروه طالبان اطمینان خاطر داد که جمهوری اسلامی «به مناسبات همسایگی با افغانستان پایبند است».