کاهش نیروهای سفارت ایران در افغانستان

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت که جمهوری اسلامی برای «مصالحه» در افغانستان تلاش می‌کند

سفارت ایران در کابل (تصویر آرشیوی)- WAKIL KOHSAR / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از کاهش نیروهای سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل خبر داد. همزمان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت که جمهوری اسلامی برای «مصالحه» در افغانستان تلاش می‌کند.

درپی خروج محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و شماری از مقام‌های دولتی از آن کشور در روز یکشنبه، ۲۴ مردادماه، نیروهای طالبان وارد کابل شدند و ساختمان‌های دولتی ازجمله ارگ ریاست جمهوری را به تصرف خود درآوردند.  

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پکشنبه‌شب با اشاره به کاهش تعداد نیروها در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، گفت: «تا جایی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود همکاران برگشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده همچنین اعلام کرد: «از پنج نمایندگی کشورمان در افغانستان شامل کابل، مزار شریف، جلال‌آباد، هرات و قندهار، همکاران ما از مدتی قبل از سه نمایندگی شامل مزار شریف، جلال آباد و قندهار خارج شده بودند و فعالیت‌های خود را از کابل پیگیری می‌کردند. البته به دلایلی جمع‌بندی این بود که تعطیلی این نمایندگی‌ها اعلام نشود و در حال حاضر در این سه نمایندگی تنها نگهبان و چند نفر از کارکنان محلی حضور دارند.» او با اشاره به سلامت دیپلمات‌های ایرانی حاضر در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، گفت که آن‌ها «مشکلی برای رفت‌وآمد به ایران ندارند، اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده که فعلا در محل نمایندگی باقی بمانند».

پس از اعلام خبر خروج اشرف غنی از افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین آن کشور، از تشکیل یک «شورای هماهنگی» با همراهی عبدالله عبدالله، رئیس شواری عالی مصالحه ملی، و گلبدین حکمتیار، امیر حزب اسلامی افغانستان، با هدف «جلوگیری از هرج‌ومرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز» خبر داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در توییتی ضمن حمایت از ابتکار تشکیل «شورای هماهنگی»، آن را «زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار» دانست و افزود که جمهوری اسلامی ایران به کوشش برای «مصالحه» در افغانستان ادامه می‌دهد.

سفر هیئتی بلندپایه از طالبان به ایران در بهمن ماه سال گذشته  و دیدار محمدجواد ظریف با عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و هیأت همراهش و تصاویر منتشرشده از آن، با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شد. درحالی‌که جمهوری اسلامی طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی می‌داند، این دیدارها از نوعی حمایت و نزدیکی با این گروه خبر می‌دهد.   

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به رویدادهای اخیر افغانستان، در توییتی نوشت که جمهوری اسلامی «همچون ۴۰ سال گذشته پشتیبان مردم افغانستان و خواست و اراده آنها» است. 

شمخانی با اشاره به جلسه «پرچالش» خود در سال ۹۷ با رئیس جمهوری افغانستان، سخنان وزیر دفاع آن کشور را بیانگر «آثار اشغال ۲۰ساله افغانستان توسط آمریکا و عمق نفوذ و تاثیرگذاری واشنگتن» در دولت افغانستان دانست. او این توئیت را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در حساب توییتر خود منتشر کرده است.

ژنرال بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان، پس از خروج اشرف غنی از افغانستان در حساب توئیتر خود نوشت: «دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند. لعنت به غنی و دارودسته‌اش.»