تجمع اعتراضی علیه طالبان، مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از طالبان حمایت کرده است

جمعی از اتباع افغانستانی ساکن تهران به همراه گروهی از ایرانی‌ها مقابل دفتر سازمان ملل در تهران دست به تجمع زدند و با اعتراض به مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از طالبان، علیه این اقدام شعار دادند.

این گروه با شعار «مرگ بر طالبان» و «امارت اسلامی نمی‌خواهیم» اعتراض خود را به اقدامات اخیر جمهوری اسلامی در حمایت از طالبان بیان کردند.

هفته گذشته، رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای غربی، گروه طالبان که سابقه حمله و قتل چند تن از دیپلمات‌های ایرانی را در کارنامه خود دارند را نیروهای «امارت اسلامی» خواند و در حساب توییتری خود نوشت: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند.»

چندی پیش، احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «طالبان یکی از جنبش‌های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است. حضور در سفارت جمهوری اسلامی در دوحه را بایستی به فال نیک گرفت. همکاری با آنان می‌تواند به گسترش ثبات در جامعه افغانستان و جلوگیری از نفوذ گروه‌هایی همچون داعش منجر شود. نباید در دام بازنمایی‌های اشتباه رسانه‌های آمریکایی از آنان بیفتیم.»

این سخنان در پی آن مطرح شد که هیئتی از دفتر سیاسی طالبان، با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر، کشته‌شدن محسن فخری‌زاده را تسلیت گفتند.

در همین راستا، دکتر نعیم، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، در یک رشته توییت گفته بود هیئتی از طالبان به دعوت مقام‌های جمهوری اسلامی برای مذاکره در مورد وضعیت مهاجران افغان ساکن در ایران و مسائل سیاسی افغانستان، به تهران رفته‌اند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز این سفر را تأیید کرد و عکس‌هایی نیز از دیدار جواد ظریف با هیئت طالبان در رسانه‌ها منتشر شد.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی مبنی‌بر تأسیس دفتر طالبان در ایران منتشر شد. وال استریل ژورنال در سال ۲۰۱۲ در گزارشی نوشت که این گروه در شهر زاهدان، دفتری را تأسیس کرده است. در این گزارش آمده است که شنود برخی مکالمات تلفنی این گروه نشان می‌دهد که آنها با سپاه قدس در ارتباط هستند. در همین راستا سایت صراط نیوز، نزدیک به اصول‌گرایان نوشت که این گروه برای دیدار با سران سپاه پاسداران وارد ایران شده است. اگرچه حسن روحانی از انجام چنین دیداری اظهار بی اطلاعاتی کرده است.