خروج اشرف غنی از افغانستان، تشکیل «شورای هماهنگی برای صلح و انتقال مسالمت‌آمیز»

رئیس شورای مصالحه ملی گفت غنی روزی پیش خداوند و مردم افغانستان حساب پس خواهد داد

اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری افغانستان، آن کشور را ترک کرده است. عبدالله عبدالله، رقیب سیاسی دیرین آقای غنی و رئیس کنونی شورای مصالحه ملی افغانستان که مسئول مذاکره از طرف کابل با نیروهای طالبان در دوحه است، این خبر را در پیامی صوتی-تصویری که در رسانه‌های اجتماعی انتشار داد، تایید کرد. 

ساعتی بعد، حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، عصر یکشنبه در اطلاعیه‌ای از تشکیل «شورای هماهنگی برای صلح و انتقال مسالمت‌آمیز» خبر داد.

کرزی گفت اعضای این شورا عبدالله عبدالله، رئیس شواری عالی مصالحه ملی، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، و خود آقای کرزی هستند.

این در حالی است که به گزارش منابع ایندیپندنت فارسی در کابل، سفارت آمریکا در این شهر تخلیه شده و افراد طالبان وارد شهر شده اند.

آقای عبدالله در پیام خود به زبان فارسی گفت از مردم خواهان «حفظ آرامش»، و از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواهان «تامین امنیت» است. او همچنین از نیروهای طالبان خواست که وارد کابل نشوند.

عبدالله خبر خروج غنی از افغانستان را تایید کرد و از او با نام «رئیس‌ جمهوری پیشین» یاد کرد و گفت که او ملت را تنها گذاشته است. او گفت، غنی نزد خداوند «محاسبه»، و نزد مردم کشورش«قضاوت» خواهد شد. 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، تلویزیون طلوع نیز به نقل از دو منبع بدون نام، در ساعت ۶:۱۰  بامداد یکشنبه به وقت محلی خبر ترک غنی را منتشر کرده بود. این رسانه افزوده بود که مشاوران نزدیک آقای غنی نیز همراه او رفته‌اند.

بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع موقت افغانستان، چند ساعت پیش گفته بود آقای غنی مسئولیت حل بحران را به جمعی از رهبران سیاسی واگذار کرده است. به گفته این مقام، هیاتی از کابل فردا به دوحه می‌رود تا در مذاکرات با طالبان شرکت کند. این هیات شامل چهره‌های سرشناسی همچون یونس قانونی، احمد والی مسعود، و محمد محقق خواهد بود.

رسانه‌های مختلف به نقل از منابع نزدیک به طالبان گزارش داده بودند که آقای غنی قرار است پس از استعفا، قدرت را تحویل دولتی انتقالی دهد. 

برخی منابع خبر از ورود غنی به تاجیکستان داده‌اند. فیلمی تایید نشده از سوار شدن او به هواپیما در افغانستان نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

غنی ۷۲ ساله، از سپتامبر ۲۰۱۴ تا کنون رئیس‌جمهوری افغانستان بود. او در سال‌های پس از سقوط طالبان، دو سال (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴) وزیر دارایی دولت حامد کرزی بود و پس از آن نیز چهارسال (از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸) ریاست دانشگاه کابل را بر عهده داشت.