چهار متهم به پولشویی در عربستان سعودی به ۲۴ سال زندان محکوم شدند

۱۴۰ میلیون ریال سعودی (بیش از ۳۵ میلیون دلار) از این افراد مصادره شده است

دادستانی عمومی عربستان سعودی با وزارت بازرگانی و سرمایه‌گذاری، اداره مالیات، سازمان گمرک، بانک مرکزی و چند نهاد دیگر در آن کشور برای مقابله با جرایم سنگین مالی ازجمله پولشویی همکاری می‌کند- تصویر از حساب توییتر @arabnews

بنابر اعلام یک منبع در دادستانی عربستان سعودی، رسیدگی به یک پرونده پولشویی و قاچاق، با مصادره ۱۴۰ میلیون ریال سعودی (بیش از ۳۵ میلیون دلار) و محکومیت چهار نفر در مجموع به ۲۴ سال حبس، خاتمه یافت.

به گزارش عرب‌نیوز، در این پرونده مشخص شده است که یک شهروند عربستان سعودی در ازای دریافت ماهانه ۳۰هزار ریال سعودی، به سه خارجی مقیم آن کشور، امکان دسترسی به حساب‌های بانکی تجاری خود را داده بود تا از طریق آن‌ها مبالغی را به خارج از کشور منتقل کنند. این این کار مطابق قانون پولشویی عربستان سعودی جرم محسوب می‌شود.  

براساس این گزارش، دادستانی عمومی عربستان سعودی با وزارت بازرگانی و سرمایه‌گذاری، اداره مالیات، سازمان گمرک، بانک مرکزی و چند نهاد دیگر در آن کشور برای مقابله با جرایم سنگین مالی ازجمله پولشویی همکاری می‌کند و برای اخلالگران و برهم‌زنندگان امنیت اقتصادی کشور، مجازات‌های سنگین در نظر گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئن نیز یک شهروند سعودی و یک تبعه خارجی در آن کشور، به جرم پولشویی به سه سال زندان محکوم شدند. دادستانی عربستان سعودی اعلام کرده که از طریق بخش همکاری‌های بین‌المللی سازمان قضایی درحال تلاش برای بازیابی حدود شش میلیون ریال سعودی قاچاق‌شده به خارج از کشور در این پرونده پولشویی است.

پیش از آن، در ماه آوریل نیز اعضای یک باند پولشویی در عربستان سعودی در مجموع به ۱۰۶ سال حبس و پرداخت جریمه‌ای به مبلغ بیش از یک‌میلیون ریال سعودی محکوم شدند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، علاوه‌بر آن، مبلغی نزدیک به پنج‌میلیون ریال سعودی از اعضای باند و همچنین موجودی آن‌ها در حساب‌های بانکی‌شان بالغ‌بر دو میلیون ریال سعودی مصادره شد.

همچنین در ماه مارس گذشته، تحقیقات دادستانی از دست داشتن دو شهروند عربستان سعودی و  ۱۱ نفر از دیگر اتباع عرب ساکن آن کشور در یک پرونده دیگر پولشویی و قاچاق پرده برداشت.  متهمان در این پرونده در ازای پرداخت پنج درصد کارمزد برای هر انتقال، از حساب‌های چند موسسه تجاری در بانک‌های محلی برای واریز وجوه و نقل و انتقال بعدی آن‌ها به بانک‌های خارج از کشور استفاده می‌کردند. در این مورد نیز متهمان به پرداخت ۱۶۶میلیون ریال جریمه نقدی و درمجموع ۵۱ سال زندان محکوم شدند. دادستانی عمومی همچنین از این افراد ۱۷۶میلیون ریال سعودی و مقادیری پول نقد نیز مصادره کرده است.   

بیشتر از جهان