عراقچی: انگلیس باج‌خواهی می‌کند

نخست وزیر و وزیر امور خارجه بریتانیا از ایران خواسته‌اند تا زندانیان دو تابعیتی را آزاد کند

بریتانیا خواهان آزادی زندانیان دو تابعیتی شد - twitter: @Stephen_Quentin

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نخست وزیر بریتانیا در توییتی نوشت: «انگلیس تلاش می‌کند برای پرداخت بدهی‌های خود به ایران که بیش از چهل سال به طور غیرقانونی نگاه داشته است، از ایران باج‌خواهی کند. این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»

عباس عراقچی در ادامه افزود: «از نظر ما هنوز توافق پابرجا می‌باشد. زمان آن رسیده است که انگلیس کار درست را انجام دهد و اجازه ندهد آمریکا این تبادل انسانی را تخریب کند.»

این سخنان در پاسخ به بوریس جانسون نوشته شده است. نخست وزیر بریتانیا روز گذشته با اشاره به چهارمین سالگرد بازداشت «انوشه آشوری» در توییتی از ایران خواست تا وی را آزاد کند. او در این باره نوشت: «انوشه و دیگر اتباع بریتانیایی که به ناحق در ایران زندانی هستند باید بتوانند به خانواده‌های خود در بریتانیا بازگردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به جز نخست وزیر بریتانیا، دومنیک راب، وزیر امور خارجه این کشور نیز در توییتی دیگر از ایران خواست تا کلیه زندانی‌های دو تابعیتی را آزاد کند.

او در این باره نوشت: «در چهارمین سالگرد بازداشت انوشه عاشوری، من از ایران می‌خواهم که انوشه را آزاد کند و همچنین همه شهروندان دو تابعیتی ما که به طور خودسرانه بازداشت کرده است را نیز آزاد کند تا بتوانند به خانواده‌های خود بپیوندند. ادامه بازداشت آنها کاملاً غیرقابل توجیه است.»


عراقچی به این توییت نیز پاسخ داد. او در واکنش به درخواست وزیر امور خارجه بریتانیا نوشت: «شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که قرارداد آزادی ١٠ زندانی از جمله انوشه آشوری هفته‌ها پیش منعقد شد. اما دوستان شما در دی سی آن را متوقف کردند. آشوری و ٩ نفر دیگر به دلیل اهداف سیاسی توسط آمریکا گروگان گرفته شده‌اند. امیدوارم این موضوع را برای افراد خود توضیح دهید.»

انوشه آشوری با اتهاماتی مرتبط با امنیت ملی، به ده سال زندان محکوم شده است.

عفو بین‌الملل حکم آقای آشوری را «ناعادلانه» خوانده است.

انوشه آشوری، نازنین زاغری و مهرداد رئوف، شهروندان ایرانی-‌بریتانیایی، سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی شهروندان ایرانی-آمریکایی، احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی، ناهید تقوی، شهروند ایران-آلمانی و کامران قادری، شهروند ایرانی‌-اتریشی از جمله شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران‌اند.