جعفر پناهی و محمد رسول اف: خامنه‌ای باید بابت وضعیت کشور پاسخگو باشد

«از همان روزهای نخست، شخص رهبر جمهوری اسلامی خط‌مشی‌ها را تعیین کرده است»

جعفر پناهی، فیلم‌ساز و کارگردان مشهور و بین‌المللی ایران با اشاره به عواقب دستورات رهبر جمهوری اسلامی در دوران کرونا و از دست رفتن جان صدها هزار نفر از مردم ایران، خواهان مسئولیت پذیری و پاسخگویی علی خامنه‌ای شد.

او با انتشار پستی در اینستاگرام خود، در این باره نوشت: «این روزها شاهدیم که به اشکال گوناگون می‌خواهند قصور ناکارآمدی نظام در مهار کرونا را به بهانه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم، لاپوشانی کنند و یا مسئولینی را مقصر جلوه دهند که هیچ اختیاری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور ندارند. در حالی که از همان روزهای نخست، شخص رهبر جمهوری اسلامی خط‌مشی‌ها را تعیین کرده است. در ابتدا ویروس کرونا را کذایی خواند. سپس درست زمانی که تمام دنیا تلاش گسترده جهت پیشگیری داشتند، با تمام توان سعی در بی‌اهمیت جلوه‌دادن آن نمود. زمانی هم که سران دیگر کشورها در رقابت برای خرید واکسن بودند، دستور عدم خرید واکسن‌های تأیید شده را داد. حال که اکثر کشورها و حتی منطقه با تزریق به موقع واکسن تلفات را به حداقل رسانده‌اند، در ایران فقط نزدیک چهار درصد مردم واکسینه کامل شده اند و هر روز شاهد حداکثر آمار مبتلایان و تلفات هستیم. به‌تازگی ایشان عنوان کرده‌اند که بیماری کرونا مسئله اول، فوری و فوتی کشور است! هرچند این گفته نوش دارویی بعد از مرگ صدها هزار نفر! می‌باشد. آیا وقت آن نرسیده که برای یک بار هم که شده پاسخگوی سخنان ضدونقیض خود باشند؟ آیا به خطر انداختن جان هشتاد و پنج میلیون جمعیت ایران و مرگ صدها هزار نفر ارزش پاسخگویی دارد؟»

همچنین، محمد رسول اف، دیگر کارگردان ایرانی نیز با اشاره به تصمیمات رهبر جمهوری اسلامی، در حساب توییتر خود نوشت :«ویدیو نشان می‌دهد دستورها را چه کسی صادر می‌کند. «آمر» و نقش «عاملان» این کشتار جمعی در یاد میلیون‌ها ایرانی می‌ماند. روز دادخواهی خواهد رسید.»

علی خامنه‌ای در اسفند ۱۳۹۸ گفته بود بیماری کرونا مسئله چندان مهمی نیست و راه مقابله با آن توسل، دعا و درخواست شفاعت از ائمه اطهار است و به طور خاص دعای هفتم صحیفه سجادیه می‌تواند به مقابله با ویروس کرونا کمک کند.

او همچنین، در سخنرانی روز جمعه ۱۹ دی‌ماه خود، گفته بود که به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور اعلام کرد که ورود واکسن ویروس کرونا تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است. او همچنین گفت که به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتماد ندارد و فکر می‌کند که آن‌ها می‌خواهند واکسن خود را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر نظام حاکم بر ایران در سخنانی دیگر گفته بود: «آمریکا به تولید ویروس کرونا متهم است» و ادعا کرده بود که ویروس کرونا ناشی از جنگی بیولوژیک است. او گفته بود که این ویروس «به طور اختصاصی و تنها برای ژنتیک ایرانی» تولید شده است.

تمامی این سخنان با حمایت مسئولان بلندپایه کشور همراه شد و آنها بدون چون و چرا به دستورات علی خامنه‌ای تن دادند. حال پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا در کشور و کشته شدن صدها هزار نفر، بسیاری از مردم از جمله جعفر پناهی خواهان پاسخگویی خامنه‌ای در این مورد شده اند.