پیشروی بیشتر طالبان در افغانستان

مدیر تلویزیون عصر هرات تایید می‌کند که تمام رسانه‌های تصویری در این ولایت خاموش شده است

گروه طالبان توانسته است بسیاری از مناطق ۱۶ استان کشور را تصرف کند- Hoshang Hashimi / AFP

گروه طالبان پس از شکستن کمربند مقاومتی ولایت هرات در غرب افغانستان توانسته به پیشروی خود ادامه دهد و مراکز ولایت‌های بادغیس، غور، لشکرگاه و قندهار را تصرف کند.

والی ارزگان نیز می‌گوید به درخواست بزرگان قومی، دیگر با طالبان نمی‌جنگد و از ولایت لوگر نیز گزارش شده که جنگجویان طالبان وارد پل‌علم شده و با نیروهای امنیتی می‌جنگند. خبرنگاران محلی می‌گوید ولایت زابل نیز بدون درگیری به طالبان واگذار شده است.

دولت افغانستان که در یک هفته گذشته بیش از ۱۵ استان کشور را از دست داده است، واکنشی به پیشروی‌های اخیر طالبان نشان نمی‌دهد.

اما خبرنگاران محلی و تصاویری که از ورود طالبان به مراکز این شهرها به رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، حاکی از آن است که نیروهای دولتی عقب‌نشینی کرده‌اند.

یک منبع امنیتی در هرات در گفتگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد که فرماندهان مقاومت مردمی، والی هرات به قول اردوی/لشکر ۲۰۷ ظفر عقب‌نشینی کرده‌‌اند و اکنون در آنجا حضور دارند. حبیب‌الله فراهی، مدیر تلویزیون عصر هرات هم تایید می‌کند که تمام رسانه‌های تصویری در این ولایت خاموش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زابل نیز یک مقام محلی به شرط افشا نشدن نامش تایید کرد که کنترل این ولایت به طالبان واگذار شده است و مقام‌های محلی به کابل و قندهار رفته‌اند.

در بادغیس هم مقام‌های نظامی و غیرنظامی این ولایت به مقر لوای ارتش عقب‌نشینی کرده‌اند.

خبرنگاران محلی گزارش می‌دهند که شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز بدون درگیری به‌دست طالبان افتاده است. مقام‌های نظامی و غیرنظامی این ولایت نیز به واحد ارتش عقب‌نشینی کرده‌اند.

به این ترتیب، گروه طالبان بر تصرف شهر مزارشریف در شمال افغانستان که در محاصره قرار دارد، متمرکز شده است. حلقه محاصره کابل پایتخت نیز تنگ‌تر شده است. سه شهر استراتیژیک قندهار، هرات و لشکرگاه که به دست طالبان افتاده، فشارها را بر دولت اشرف غنی افزایش داده است.

ایندیپندنت فارسی روز چهارشنبه از قول یک منبع معتبر گزارش داد که آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا در تماس تلفنی‌ با اشرف غنی، رئيس‌جمهوری افغانستان، از او خواسته‌اند کنار برود. ارگ ریاست جمهوری و وزارت خارجه آمریکا می‌گویند چنین تقاضایی مطرح نشده است، اما با سقوط بیش از ۱۶ ولایت از میان ۳۴ ولایت بعید به نظر می‌رسد که آقای غنی بتواند از این بحران عبور کند.

بیشتر از