الگوی اسلامی کردن مدارس با وزیر آموزش‌و‌پرورش دولت رئیسی

حسین‌ باغ‌گلی در مطالعات پشتیبان سند تحول بنیادین «نقش مهمی» داشته است

سین باغ‌گلی در کارنامه‌اش سابقه مدیر‌یت مدارس امام رضا در مشهد را دارد که زیرمجموعه‌ آستان قدس رضوی است‌ــ عکس از آستان قدس رضوی

حسین‌ باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای آموزش‌و‌پرورش، یکی از افرادی است که در مطالعات پشتیبان «سند تحول بنیادین» آموزش‌و‌پرورش نقش داشته است، سندی که در سال ۱۳۹۰ به خواست علی خامنه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و هدف اصلی آن تربیت دانش‌آموزان در راستای اهداف سیاسی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی بر پایه «ولایتمداری» بود. حسین باغ‌گلی در کارنامه اجرایی خود سابقه مدیریت مدارس امام رضا در مشهد را دارد، مدارسی که به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های آستان قدس رضوی در زمان ریاست ابراهیم رئیسی به‌دنبال اجرای الگوی اسلامی کردن آموزش‌و‌پرورش بودند.

حسین باغ‌گلی در میان کارشناسان آموزش‌و‌پرورش نام‌آشنا نیست؛ با این حال، روز پنجشنبه۲۱مرداد، گزارشی با تیتر «وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش کیست؟» در برخی رسانه‌های داخلی ایران از خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا و آنا منتشر شده است‌‌ــ از آن دست گزارش‌هایی که معمولا روابط عمومی‌ها برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند و با محتوا و اطلاعات خبری یکسان منتشر می‌شوند‌ــ که در آن حسین باغ‌گلی فردی معرفی شده که در حوزه «تعلیم و تربیت» اقدام‌های اجرایی «موثری» انجام داده است و حالا، با تکیه بر سوابق اجرایی خود، قرار است سکان وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز را بر عهده بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت آموزش‌و‌پرورش در ایران بیش از آنکه نهادی آموزشی و تربیتی باشد، کارکرد سیاسی و ایدئولوژیک دارد. برای همین است که همواره مشکلات اساسی این وزارتخانه مثل کمبود سرانه آموزشی، محرومیت تحصیلی دانش‌آموزان، مافیای آموزش، کمبود معلم و بسیاری چالش‌های دیگر به حاشیه رانده شده‌اند و اجرای اهداف جمهوری اسلامی در راس فعالیت‌های این نهاد قرار دارد. بنابراین، وزیر آموزش‌و‌پرورش در جمهوری اسلامی فارغ از اینکه اصلاح‌طلب است یا اصولگرا، باید در راستای اهداف سند تحول بنیادین حرکت کند.

سند تحول بنیادین که مبنای آن اسناد بالادستی است و در سال ۱۳۹۰ تصویب شد، به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش وقت، از «مطالبات» رهبر جمهوری اسلامی بوده و اهداف تعلیم و تربیت در ایران تا سال ۱۴۰۴ را ترسیم کرده است. 

حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش دولت محمود احمدی‌نژاد، پس از رونمایی از این سند در سال ۱۳۹۰، آن را یکی از مهم‌ترین اقدام‌های این وزارتخانه خواند و گفت که یکی از ارکان اصلی این سند «ولایتمداری و الهام از آموزه‌های دینی» است. گفته‌های او را حدود ۹ سال بعد محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش دولت حسن روحانی، هم تایید کرد و هدف آموزش‌و‌پرورش را «تربیت سربازان تمدن نوین اسلامی» دانست.

اظهارنظر یکسان دو وزیر آموزش‌و‌پرورش در دولت‌هایی که مدعی بودند رویکرد متفاوت دارند، نشان می‌دهد که نقشه راه نظام آموزشی در ایران خارج از اختیار دولت‌ها و زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و بر این اساس، به واسطه نفوذ در سیستم آموزشی، بقای حاکمیت تضمین می‌شود. 

ارتباط این موضوع با حسین‌ باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای آموزش‌و‌پرورش، آن‌جا مشخص می‌شود که بدانیم او در مطالعات پشتیبان سند بنیادین، «نقش مهمی» داشته و طبق گزارشی که در رسانه‌های داخلی منتشر شده است، بر محتوای سند «تسلط خوبی» دارد.

او حالا پس از اجرای سیاست‌ها و اهداف سند بنیادین در مدارس امام رضای مشهد، قرار است هدایت تعلیم و تربیت بیش از ۱۵ میلیون دانش‌آموز را بر عهده بگیرد، دانش‌آموزانی که جمعیت زیادی از آنان در مناطق محروم تحصیل می‌کنند و از عدالت آموزشی و جنسیتی محروم‌اند و نیاز اصلی آنان بازنگری در سیاست‌های آموزش‌و‌پرورش برای اجرای عدالت آموزشی و جنسیتی در مدارس است. 

نهاد آموزش‌و‌پرورش در ایران علاوه بر توجه جدی به مناطق محروم، به تحول اساسی در زمینه‌هایی مثل تالیف کتب درسی، تربیت معلمان، آموزش‌ مهارت‌های فردی و اجتماعی و به‌روز‌رسانی سیستم آموزش نیاز دارد. اما براساس سند بنیادین، هر تحولی در این نهاد آموزشی در راستای رسیدن به هدف اصلی انجام می‌شود که در افق سال ۱۴۰۴ تعیین شده و مبنای آن اسلامی کردن مدارس است.