کابینه ابراهیم رئیسی معرفی شد

برخی چهره‌های دولت احمدی‌نژاد و نیروهای وابسته به سپاه پست‌های کلیدی را در اختیار دارند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران لیست کابینه پیشنهادی خود را برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

البته نظام الدین موسوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس، گفت که لیست وزرای کابینه دولت سیزدهم در جلسه علنی روز شنبه هفته آینده مجلس (۲۳ مرداد ماه) اعلام وصول می‌شود و لیست ارائه شده از وزرای کابینه، غیررسمی است و تا زمانی که اعلام وصول شود امکان تغییر در آن وجود دارد و لیست رسمی کابینه همان چیزی خواهد بود که روز شنبه اعلام وصول شود.

براساس خبری که تسنیم منتشر کرده است، سید اسماعیل خطیب، رئیس اسبق حفاظت قوه قضائیه و مدیرکل فعلی حراست آستان قدس به عنوان وزیر اطلاعات معرفی شده است.

احمد وحیدی که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶، فرمانده سپاه قدس و در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد هم وزیر دفاع بود برای وزارت کشور در نظر گرفته شده است.

در بخش اقتصادی، احسان خاندوزی برای وزارت اقتصاد معرفی شده است. او نماینده کنونی مجلس، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرکل سابق اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس است.

جواد اوجی، از مدیران بنیاد مستضعفان و معاون سابق وزارت نفت در دولت احمدی‌نژاد به عنوان وزیر نفت معرفی شد. او از کسانی است که در ابتدای برقراری تحریم‌های نفتی در دوره وزارت رستم قاسمی، مامور دور زدن تحریم‌ها بود.

حجت عبدالملکی از چهره‌های رسانه‌ای افراطی اصولگرایان وزارت کار و رفاه اجتماعی را در صورت رای اعتماد مجلس در اختیار خواهد گرفت.

علی‌اکبر محرابیان که در دولت دوم احمدی‌نژاد وزارت صنایع را در اختیار داشت، برای وزارت نیروی دولت جدید معرفی شده است.

حسین امیرعبداللهیان از نیروهای سپاه قدس در وزارت خارجه نیز به عنوان وزیر خارجه معرفی شد. او از منتقدان سرسخت جواد ظریف است و انتخاب او به عنوان وزیر خارجه ممکن است تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.

رستم قاسمی، متهم فساد پتروشیمی که دوره‌ای وزیر نفت احمدی نژاد بود قرار است وزیر راه و شهرسازی باشد. قاسمی در انتخابات ریاست‌جمهوری هم کاندید بود و ردصلاحیت شد. او هم‌اکنون به عنوان فرستاده سپاه قدس در سوریه فعالیت می‌کند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا وسیما که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد به عنوان وزیر میراث فرهنگی، حمیدرضا سجادی به عنوان وزیر ورزش، حسین باغ‌گلی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و محمد مهدی اسماعیلی به عنوان وزیر ارشاد معرفی شده‌اند.

امیر آشتیانی به عنوان وزیر دفاع، بهرام عین‌اللهی به عنوان وزیر بهداشت و سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت، معدن وتجارت در روزهای آینده در مجلس حاضر خواهند شد تا رای اعتماد بگیرند. گزینه وزارت بهداشت از جمله افرادی است که مخالف واردات واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی به کشور بود و به همرا ۲۵۰۰ پزشک دیگر از وزارت بهداشت خواست تا جلوی ورود این واکسن ها گرفته شود.

مسعود میرکاظمی، که سابقه وزارت بازگانی و وزارت نفت در دولت احمدی‌نژاد را داشت هم در حکم جداگانه‌ای به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم منصوب شد.