یک ایموجی و هزار معنا؟‌

حتی یک ایموجی خندان ساده هم می‌تواند چند تعبیر داشته باشد

ایموجی‌ها هرگز جای پیچیدگی زبان را نمی‌گیرند اما می‌توانند بسته به موقعیت‌، معانی گوناگون داشته باشند‌ـ Pexels

زبان عیشی سیار است؛ همواره در گذر زمان عوض می‌شود (حتی اگر باور داشته باشیم این تغییر همیشه پیشرفت نیست)‌ و ظاهرا این موضوع  درباره ایموجی‌ها (شکلک) هم صدق می‌کند.

«کنسرسیوم یونی‌کُد»، سازمان غیرانتفاعی ناظر بر موازین مربوط به ایموجی‌ها و مسئول انتشار ایموجی‌های جدید، قرار است ماه آینده درباره موارد جدیدی که به مجموعه ایموجی‌ها اضافه می‌شوند تصمیم بگیرد. همین است که مقاله‌ روزنامه وال‌استریت ژورنال که در مورد شکاف نسل‌ها در استفاده از ایموجی‌ها بحث می‌کند، برایم جالب بود.

جان کلام مقاله این است که حتی چیزی به سادگی ایموجی خندان هم می‌تواند چند تعبیر داشته باشد؛ مثلا سی‌وچند ساله‌‌ها آن‌ را به‌معنای «خوشحال» یا «دمت گرم» می‌بینند اما نوجوان‌ها و بیست‌وچند ساله‌ها آن‌ را طعنه‌آمیز می‌دانند و از این رو، شاید آن را به چشم نوعی پرخاشگری منفعلانه ببینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقاله در ادامه به‌تفصیل از سوءتفاهم‌هایی که ممکن است پیش بیاید سخن می‌گوید؛ مثلا والدینی که از کودکانشان معنای ایموجی‌ها را می‌پرسند یا همکارهایی که می‌خواهند مطمئن باشند حرفشان درست فهمیده شده است. فردی ۳۱ ساله‌ای می‌گوید: «هیچ چیز به آدم این‌قدر احساس پیری نمی‌دهد که مجبور باشد گوگل کند تا بفهمد معنای یک ایموجی چیست.»

به هر گروه سنی که تعلق داشته باشید، وقتی یک بار پذیرفتید که معنای یک ایموجی برای شما چیست، احتمالا دشوار خواهد بود که درک کنید برای فردی دیگر همین ایموجی معنایی متضاد داشته باشد؛ مگر اینکه به شما گفته شود. من به‌عنوان فردی از نسل هزاره یا «ایگرگ» [متولدان اواخر دهه ۱۹۷۰ یا اوایل دهه ۱۹۸۰ تا  اوایل دهه ۲۰۰۰- در ایران حدودا معادل متولدان دهه ۶۰ تا ابتدای دهه ۸۰] که در زمانه‌ای بزرگ شدم که اینترنت داشت فراگیر می‌شد، باید به یاد داشته باشم که نسل «زِد» [Z- نسل بعد از ایگرگ] واقعا «بومیان دیجیتال‌اند» و در این فضای فناوری‌ مدام در حال تغییر، احساس راحتی می‌کنند که درک آن برایم کمی بیشتر از قبل کار می‌برد!

ایموجی‌ها هرگز نمی‌توانند جای پیچیدگی زبان را بگیرند اما به این معنی نیست که نمی‌توانند در موقعیت‌های مختلف معانی گوناگون داشته باشند. ایموجی‌ که درست استفاده نشود می‌تواند همان اثر کلمه‌ای را که درست استفاده نمی‌شود به جا بگذارد. 

سال گذشته در تویيتر (اگر توییتر نه، پس کجا؟)‌ سر این موضوع «بحث» درگرفت که برای جوان‌ها استفاده از نقطه آخر جمله در پیامک‌ها و سایر پیغام‌ها احساس «ترساندن» می‌دهد؛ چرا که این‌ را هم نشانه عواطف منفی می‌بینند. چه این مسئله حقیقت داشته باشد و چه نه (و به نظرم خیلی راحت است که از این موضوع کفرمان درآید و اصلا همین هم باعث شد به آن توجه شود) معانی یا شکل‌های جدید ارتباطی همیشه پدید خواهند آمد.

انتظار من این است که خوانندگان این مقاله درباره معنی ایموجی خندان به‌سرعت موضعی قاطعی بگیرند (بعضی آدم‌های روشن‌فکر بسته به موقعیت، از آن برای رساندن هر دو معنی استفاده می‌کنند) شکاف نسلی در برقراری ارتباط از قدیم وجود داشته است و این آخرین مورد نیست.

© The Independent

بیشتر از زندگی