جو بایدن: تعهد ما به حمایت هوایی و تامین تسلیحاتی از افغانستان پابرجا است

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید از خارج کردن سربازانش از افغانستان پشیمان نیست

سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درست زمانی بیان می‌شود که ابتکار عمل در جنگ تا حدی به دست طالبان افتاده است - ALEX WONG / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید که تعهد این کشور به حمایت هوایی از نیروهای امنیتی افغانستان، تامین تسلیحات نظامی و پرداخت حقوق نظامیان افغان پابرجا است و این کشور همچنان به پشتیبانی خود از افغانستان ادامه می‌دهد، اما آنان باید برای خودشان بجنگند. آقای بایدن که روز سه‌شنبه در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تصریح کرد که از خارج کردن نیروهایش از افغانستان پشیمان نیست زیرا باور دارد که خود افغان‌ها باید با اتحاد و یکپارچگی کشورشان را حفظ کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود با اشاره به ژنرال بسم‌الله خان، سرپرست وزارت دفاع افغانستان اظهار داشت: «این کشور یک وزیر دفاع جنگجو دارد و نیروهای امنیتی افغانستان هم از طالبان بیشتر، مدرن‌تر و مجهزترند.» آقای بایدن تاکید کرد که شکست طالبان هنوز هم ممکن است؛ به شرطی که رهبران افغانستان با هم متحد شوند و مقابل طالبان یکدست عمل کنند.

به نظر می‌رسد جو بایدن این اظهارات را زیر فشار افکار عمومی آمریکا و جهان مطرح کرده باشد که این روزها نگران فاجعه انسانی و احتمال بازگشت تروریست‌ها به قدرت در افغانستان‌اند. پیشروی‌های سریع طالبان این احتمال را در افکار جهانی تقویت کرده است که طالبان دوباره با زور به قدرت برمی‌گردند و به همین دلیل از بایدن می‌خواهند نشان دهد که او و دولتش کاملا از افغانستان نبریده‌اند.

سخنان رئیس‌جمهور آمریکا درست زمانی بیان می‌شود که ابتکارعمل در جنگ تا حدی به دست طالبان افتاده است. طالبان که در ۱۵ سال گذشته تنها توانسته بودند برای چند روز محدود یک شهر را تصرف کنند، حالا هشت مرکز استان‌ افغانستان را تصرف کرده‌اند. صبح روز چهارشنبه (۱۹ مرداد)، شهر فیض‌آباد، مرکز استان بدخشان نیز بدون جنگ و خونریزی به چنگ طالبان افتاده است و نیروهای امنیتی این استان از مسیر شهرستان کشم به سوی شهرستان فرخار، محل تجمع نیروهای دولتی و خیزش مردمی، عقب نشسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه هیئتی بلندپایه از دولت افغانستان برای حضور در نشست تروییکای گسترش یافته شامل آمریکا، روسیه، چین و پاکستان، به دوحه سفر کرده و سرفصل مهم این نشست هم توقف سریع حملات طالبان به شهرها است، به نظر می‌رسد طالبان که در حال ساقط کردن شهرها هستند، دیگر به نشست‌های این‌چنینی توجهی ندارند و اگرچه در نشست تروییکای گسترش یافته هیئت پنج نفره‌ای از دفتر نمایندگی طالبان در قطر به رهبری مولوی حنفی حضور دارند، اما دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی که از کابل به این نشست آمده است، می‌گوید که طالبان به گفت‌وگو درباره مسائل مهم و اساسی هیچ تمایلی ندارند.

دکتر عبدالله در قطر به خبرنگاران گفته است: «در گفت‌وگوهای فشرده با طالبان درباره مسائل اساسی بحث و تاکید کردیم که موضوع محوری ما توافق بر یک راه‌حل سیاسی و دستیابی به صلحی جامع و همه‌شمول است، اما طالبان  حاضر نشدند درباره این مسائل اساسی مذاکره کنند.» او از اعضای تروییکای گسترش یافته و جامعه جهانی درخواست کرده است طالبان را به پذیرش صلح سوق دهند و در این رابطه با آنان شفاف برخورد کنند. وی اظهار داشت که این گروه تعهد به تداوم گفت‌وگوها را نقض کرده و با خشونت بیش‌ازحد به شهرها هجوم آورده‌ است.

دکتر عبدالله ۲۰ روز قبل هم به دوحه رفته و با گروه طالبان گفت‌وگو کرده بود اما آن نشست هم هیچ نتیجه‌ای نداشت.

شدت گرفتن جنگ در افغانستان و حملات پی‌درپی طالبان به شهرها نگرانی کشورهای منطقه و جهان را در پی داشته است. تعدادی از کشورهایی که در روند صلح افغانستان حضور دارند، از طالبان خواسته‌اند تا حملات خود به شهرها را پایان دهد زیرا این حملات احتمال وقوع یک فاجعه انسانی را افزایش داده است.

در حال حاضر هزاران خانواده از ساکنان مناطق جنگ‌زده به سمت شهرهای امن می‌گریزند. تقریبا تمامی پارک‌های کابل مملو از آوارگان جنگ‌های اخیر است به طوری که دیگر در پارک‌ها هم برای تازه‌ از راه رسیده‌ها جا نیست. به همین دلیل امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهور غنی، امروز به وزارت حج و اوقاف افغانستان دستور داده است مساجد کابل را به روی آوارگان جنگ‌های اخیر بگشایند تا آنان دست‌کم روز و شب خود را زیر یک سقف سپری کنند.