آغاز محاکمه «عضو هیئت مرگ»، اجتماع صدها مخالف جمهوری اسلامی در بیرون دادگاه

وکلای ۳۰ شاکی، از جمله برخی قربانیان و خانواده‌های آنها در دادگاه حضور داشتند

نخستین جلسه محاکمه حمید نوری از مقام‌های سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در استکهلم سوئد برگزار شد و در جریان آن دادستان‌های سوئدی گفتند این مقام سابق زندان‌های ایران در بخشی از سرکوب منتقدان سیاسی در سال ۱۳۶۷ احکام اعدام برای آنها صادر می‌کرد.
به گزارش روزنامه گاردین، حمید نوری از طریق مترجم به فهرست موارد اتهامی خود که از سوی دادستان‌ها قرائت شد، گوش می‌داد؛ اتهام‌هایی مانند ارتکاب به قتل و جنایت جنگی در فاصله ۳۰ ژوئیه و ۱۶ اوت ۱۹۸۸، زمانی که گفته شده او دستیار معاون دادستان زندان گوهردشت در کرج بود.
گروه‌های مدافع حقوق بشر برآورد می‌کنند حدود پنج هزار زندانی در سراسر ایران کشته شدند و گفته می‌شود به فرمان آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و به تلافی حملات سازمان مجاهدین خلق ایران در اواخر جنگ هشت ساله ایران و عراق در دهه هشتاد میلادی انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دادستان‌های سوئدی، نوری به‌طور مستقیم به انجام این قتل‌ها متهم نشده است، اما این مقام سابق قضایی جمهوری اسلامی که اکنون ۶۰ ساله است در صدور احکام اعدام، انتقال زندانیان به محل اجرای حکم اعدام، و کمک به دادستان‌ها برای جمع‌آوری اسامی زندانیان، دخیل بوده است.
وکیل مدافع او در نخستین جلسه از محکامه سه روزه حمید نوری، تمامی اتهام‌ها را رد کرد و حتی این موضوع را هم تکذیب کرد که او در آن زمان در زندان خدمت می‌کرد. در جلسه امروز وکلای بیش از ۳۰ شاکی نوری، از جمله برخی قربانیان و خانواده‌های آنها، نیز حضور داشتند.
حمید نوری که با نام مستعار «حمید عباسی» نیز شناخته می‌شود، ۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۸ آبان ۱۳۹۸) در پی تلاش‌های یکی از زندانیان سیاسی سابق، در بدو ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. انتظار می‌رود روند دادرسی چند ماه به طول انجامد و حکم دادگاه در آوریل ۲۰۲۲ صادر شود.