افزایش ۳۰۰ درصدی سود شرکت نفتی آرامکو در سه‌ماهه دوم سال

مدیرعامل شرکت آرامکو گفته است که درمورد نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و پس از آن نیز ارزیابی «بسیار مثبتی» دارد

میزان سود شرکت آرامکو در سه‌ماهه اخیر فراتر از پیش‌بینی‌ قبلی کارشناسان بالا رفته است- Maxim Shemetov/REUTERS

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی که بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود، اعلام کرد سود خالص این شرکت در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، تقریبا چهاربرابر شده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، میزان سود این شرکت نفتی فراتر از پیش‌بینی‌ قبلی کارشناسان و دلیل آن، بالا رفتن بهای نفت خام در بازارهای جهانی و همچنین افزایش تقاضا برای نفت خام درپی خروج اقتصاد جهانی از بحران ناشی‌از همه‌گیری کرونا بوده است. قیمت نفت خام از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. 

براساس بیانیه شرکت سعودی آرامکو، سود خالص این شرکت در سه‌ماهه دوم امسال به بیش از ۹۵ میلیارد ریال سعودی (معادل حدود ۲۵.۵ میلیارد دلار) رسیده و این میزان، نسبت به سود آرامکو در مدت مشابه سال گذشته که درحدود ۲۴.۶میلیارد ریال سعودی بود، بیش از ۲۸۸ درصد افزایش داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرامکو اعلام کرد کاهش محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون علیه کرونا اقدام‌های محرک و ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی در افزایش سود این شرکت موثر بوده است. 

امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو، گفته است که درمورد نیمه سال ۲۰۲۱ و پس از آن نیز ارزیابی «بسیار مثبتی» دارد. او همچنین اعلام کرد که این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید خود را تا یک میلیون بشکه در روز، افزایش دهد.  

همزمان با برداشته شدن محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا و بازگشت فعالیت‌های اقتصادی به سطح قبل از همه‌گیری، شرکت‌های نفتی از افزایش قیمت سوخت نیز سود برده‌اند. پس از سقوط قیمت نفت خام به بشکه‌ای کمتر از ۳۰ دلار در نخستین دور قرنطینه مربوط به همه‌گیری در سال گذشته، در حال حاضر هر بشکه نفت خام حدود ۷۰ دلار معامله می‌شود.    

شرکت‌های بزرگ نفتی «اکسون موبیل» و «رویال داچ شل» نیز هر دو در هفته‌های اخیر از افزایش سود خود گزارش دادند. شرکت نفتی آمریکایی «اکسون موبیل» که پیش‌تر بیش از یک‌میلیارد دلار ضرر کرده بود، از افزایش ۴.۷ میلیارد دلاری درآمد خود در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ خبر داد. شرکت «رویال داچ شل» نیز اعلام کرد که در این بازه بیشترین سود سه‌ماهه خود را در طول بیش از دو سال گذشته داشته است.

بیشتر از اقتصاد