آرامکو به سرقت رفتن اطلاعات این شرکت نفتی را تایید کرد

باج‌گیران در مقابل یک ترابایت اطلاعات مربوط به شرکت آرامکو، ۵۰میلیون دلار رمز ارز درخواست کرده‌اند

مرکز هماهنگی عملیات شرکت نفتی آرامکو در شهر ظهران در شرق عربستان سعودی- 

Saudi Aramco / AFP

باجگیران سایبری در ازای یک ترابایت اطلاعات به‌سرقت‌رفته از شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو، خواستار دریافت ۵۰ میلیون دلار رمزارز شده‌اند. آرامکو ضمن تایید به سرقت رفتن اطلاعات مربوط به این شرکت، اعلام کرده که نشت اطلاعات از طریق یک شرکت پیمانکار این شرکت نفتی بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز چهارشنبه، ۳۰ تیرماه،  اعلام کرد که مقام‌های شرکت سعودی آرامکو به‌سرقت رفتن اطلاعات این شرکت را تایید کرده و به این خبرگزاری گفته‌اند: «به‌تازگی از انتشار غیرمستقیم مقدار محدودی از اطلاعات شرکت آگاه شده‌ایم که نزد پیمانکاران ما نگهداری می‌شد.» 

شرکت نفتی آرامکو اعلام نکرده است اطلاعات از طریق کدام‌‌یک از شرکت‌های پیمانکاری که با آن کار می‌کنند، منتشر شده است و اینکه آیا شرکت مذکور هک شده یا درز اطلاعات به خارج از شرکت، از طریق دیگری بوده است. 

آرامکو اعلام کرد: «تایید می‌کنیم که انتشار داده‌ها به دلیل شکاف در سیستم ما نبوده است، هیچ تاثیری بر عملکرد ما ندارد و شرکت همچنان از امنیت سایبری بالایی برخوردار است.» 

آسوشیتدپرس پیش‌تر از دسترسی به صفحه‌ای در دارک‌نت خبر داده بود که براساس آن افراد باجگیر مدعی در اختیار داشتن یک ترابایت (یک‌هزار گیگابایت) داده‌های شرکت آرامکو شده‌اند. در این صفحه به شرکت آرامکو فرصت داده شده است تا با پرداخت ۵۰میلیون دلار رمزارز، اطلاعات مربوطه را پاک‌کند. براساس این گزارش روی این صفحه همچنین تایمری وجود دارد که با شمارش معکوس از ۵میلیون دلار کم می‌شود و قیمت فروش اطلاعات را نشان می‌دهند. به‌نظر می‌رسد این تایمر تلاشی است برای تحت فشار قرار دادن شرکت آرامکو به‌منظور پرداختن رقم درخواست‌شده به باج‌گیران.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دارک‌نت بخشی از اینترنت است که در یک شبکه رمزگذاری‌شده میزبانی می‌شود و تنها از طریق ابزارهای ویژه‌ای به‌طور ناشناس قابل دستیابی است و اغلب برای فعالیت‌های غیرقانونی به‌کار گرفته می‌شود.   

به گزارش آسوشیتدپرس هنوز مشخص نیست چه‌ کسی پشت این برنامه باج‌گیری سایبری است. 

شرکت آرامکو پیش‌ از این هم هدف حمله سایبری قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۲ یک ویروس کامپیوتری به‌نام شمعون وارد شبکه کامپیوتری این شرکت شده بود که اطلاعات موجود در حافظه کامپیوترها را پاک می‌کرد و بر روی صفحه نمایش آن‌ها یک پرچم درحال سوختن آمریکا را به نمایش درمی‌آورد. درپی آن حمله سایبری شرکت آرامکو ناگزیر شد که شبکه کامپیوتری خود را خاموش و بیش از ۳۰هزار کامپیوتر را نابود کند.  

مقام‌های آمریکایی بعدتر آن حمله را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دادند. در سال ۲۰۱۷ نیز بخشی از شرکت آرامکو در عربستان سعودی هدف حمله سایبری دیگری قرار گرفت که به گفته مقام‌ها احتمالا برای آن حمله از نسخه جدیدی از ویروس شمعون استفاده شده بود.

پیش از تعطیلی معاملات به‌مناسبت عید قربان، هر سهم شرکت آرامکو در بازار بورس اوراق بهادار «تداول» در ریاض ۳۴.۹۰ ریال سعودی معادل ۹.۳۰ دلار معامله می‌شد. به این ترتیب ارزش شرکت نفتی آرامکو حدود ۱۸۰۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود و یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان به‌شمار می‌آید.

بیشتر از جهان