«لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون تخصصی» رای نیاورد

نمایندگان مجلس یازدهم در حالی که در جلسه غیرعلنی به این طرح رای داده بودند در جلسه علنی با آن مخالفت کردند

در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی، در روز سه‌شنبه (۱۹ مرداد) نمایندگان به صورت استمزاجی به لغو بررسی «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» رأی مثبت دادند اما این تصمیم در جلسه علنی، رأی نیاورد و طرح صیانت بار دیگر به کمیسیون تخصصی رفت. 

بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، در روز ششم مرداد به تصویب رسید. تصمیمی که از مدت‌ها پیش درباره آن صحبت شده بود و نگرانی‌های زیادی را در جامعه به دنبال داشت، سرانجام در هفته اول مردادماه (۱۴۰۰) در مجلس شورای اسلامی گرفته شد.

تصویب این طرح و بررسی آن در کمیسیون تخصصی، انتقادهای زیادی را در جامعه در پی داشت و حتی صدای برخی گروه‌های تندرو مثل قرارگاه سایبری عمار را نیز درآورد.

در میان منتقدان، برخی نمایندگان مجلس نیز بودند که تاکید می‌کردند ضرورتی به بررسی این طرح در پشت درهای بسته کمیسیون فرهنگی وجود ندارد و طرح صیانت باید در صحن علنی بررسی شود. این انتقادها در نهایت کار را به جایی رساند که بار دیگر موضوع طرح صیانت در دستور کار مجلس قرار بگیرد که البته نتیجه‌ای متفاوتی در پی نداشت. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز سه‌شنبه (۱۹ مرداد) در جلسه غیرعلنی مجلس، نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق به صورت استمزاجی، با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند. اما این پایان ماجرا نبود، چرا که این تصمیم باید در صحن علنی نیز به رأی گذاشته می‌شد. 

هنوز دقایق زیادی از انتشار خبر لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون تخصصی، نگذاشته بود که خبری دیگر منتشر شد مبنی بر اینکه لغو بررسی این طرح در کمیسیون تخصصی رأی نیاورد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، در جلسه علنی روز سه‌شنبه نمایندگان با ۱۳۰ رای موافق و ۱۲۱ رای مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت نکردند.

بر اساس این تصمیم، طرح صیانت در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود و بدون اینکه به صحن علنی بازگردد به صورت مستقیم راهی شورای نگهبان خواهد شد.