نه تعطیل می‌کنند؛ نه واکسن می‌زنند

رکورد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر کرونا شکسته شد؛ تهران سراسر قرمز است

«هیچ‌کدام از بیمارستان‌های تهران چه دولتی چه خصوصی، تخت خالی ندارند» - خبرگزاری فارس

رکورد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به یکشنبه ۱۷ مرداد شکسته شد؛ حالا ظرفیت بیمارستان‌ها در شهرهایی مثل مشهد، اهواز، بندرانزلی، آبادان و قزوین بحرانی گزارش شده است و به گفته رئیس‌ ستاد مقابله با کرونا تهران، سراسر استان تهران قرمز است. بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند و حتی ظرفیت بخش‌های اورژانس نیز تکمیل شده است. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران هم اعلام کرده است که بسیاری از بیماران باید در اورژانس بیمارستان منتظر بمانند تا بیماری مرخص شود یا فوت کند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که بیماران و نزدیکان آنان برای پیدا کردن تخت خالی در بیمارستان‌ها با شماره ۶۰۷۰ تماس بگیرند تا بیمارستانی که تخت خالی دارد به آنان معرفی شود. برای بررسی وضعیت تخت‌های خالی بیمارستان کافی است به اطلاعاتی که این روزها اپراتورهای سامانه ۶۰۷۰ در اختیار مردم می‌گذارند، توجه کنیم؛ خبرگزاری تسنیم از قول یکی اپراتورهای سامانه جایابی تخت بیمارستانی در استان تهران نوشته است: «هیچ‌کدام از بیمارستان‌های تهران چه دولتی چه خصوصی، تخت خالی ندارند. حتی اورژانس بیمارستان‌های دولتی نیز پر از بیمار است. اگر حال بیمارتان خوب نیست او را به یکی از بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه‌ ببرید تا پزشک ویزیتش کند و در صورت نیاز به بستری، در اورژانس منتظر بمانید تا تخت‌های بیمارستان خالی شود.»

افزایش مرگ و میر در روزهای آتی

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، از فوت ۱۵۶ نفر و بستری دو هزار ۴۰۰ نفر در تهران در ۲۴ ساعت منتهی به یکشنبه ۱۷ مرداد خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفت: «تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ‌ومیر خواهیم داشت.»

به گفته او در روز یکشنبه ۱۷ مرداد، بیش از ۲۵ هزار بیمار سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که این تعداد از ابتدای همه‌گیری تاکنون بی‌سابقه بوده است. به گفته او، هم‌اکنون بیش از ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

نادر توکلی با بیان اینکه تنها ظرفیت موجود در بیمارستان‌ها یک هزار تختی است که در بخش اورژانس بیمارستان‌ها وجود دارد، گفت: «بیمار در  اورژانس منتظر می‌ماند که ظرف شش تا ۲۴ ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود. بر اساس میزان ترخیص و فوت، تخت برای سایرین خالی می‌شود.» بنا بر اعلام نادر توکلی، تنها در مدت ۲۴ ساعت حدود شش هزار بیمار به‌طور موقت در اورژانس‌ها بستری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نادر توکلی، روزانه حدود ۹۰۰ بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که از این میان، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر به بستری شدن نیاز دارند. او با بیان اینکه در چنین شرایطی بیمارستان‌ها در تامین نقدینگی موردنیاز برای خرید دارو با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: «میانگین هزینه دارو برای هر بیمار حدود یک‌میلیون است که در مراکز دولتی باید با پذیرش بیمه‌های پایه خدمت ارائه شود و  نقدینگی قابل‌توجهی باید برای تامین داروهای کرونا صرفشود. این در حالی‌ است که سازمان‌های بیمه‌گر حدود سه تا شش ماه بعد پول بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کنند؛ اما شرکت‌های دارویی، هزینه داروی کرونا را نقدی می‌گیرند و این بزرگ‌ترین معضل فعلی در زمینه کرونا است.»

نادر توکلی که پیش‌تر نیز اعلام کرده بود هنوز به قله موج پنجم کرونا نرسیده‌ایم، بار دیگر نیز تاکید کرد که در حال حاضر هیچ تصوری درباره زمان رسیدن به اوج موج پنجم وجود ندارد اما به گفته او، «درصورتی‌ که می‌توانستیم ۷۰ درصد جامعه مشمول واکسن را واکسینه کنیم، می‌توانستیم نظر بدهیم؛ اما چون این اتفاق نیفتاده، ممکن است تا ابتلای ۷۰ درصد جامعه پیشروی کنیم. تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی بازهم افزایش مرگ‌ومیر خواهیم داشت.»

توکلی حضور در هر تجمعی از جمله مراسم عزاداری محرم را «خطرآفرین» توصیف کرد و «تسریع واکسیناسیون، فرهنگ‌سازی در راستای کاهش ساده‌انگاری کرونا و افزایش نظارت» را راهکارهای کنترل وضعیت موجود دانست.

گفته‌های نادر توکلی درباره وضعیت قرمز تهران و بیمارستان‌های پایتخت را علیرضا زالی، رئیس‌ ستاد مقابله با کرونا تهران، نیز تایید کرده است. او با بیان اینکه «تهران سراسر قرمز است»، اعلام کرد که در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

نه تعطیلی، نه واکسن

در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه (۱۷ مرداد) رکورد ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا شکسته شد؛ به‌ طوری‌ که ۵۴۲ تن جان باختند، ۳۹ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید شناسایی و شش هزار و ۴۶۲ بیمار بدحال بستری شدند. پس از اعلام این خبر، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی، به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «امروز رکورد ابتلا و مرگ کرونا شکست، در حالی‌ که تعداد تست انجام شده کاهش یافته و آمار واقعی بسیار بیش از موارد اعلام شده است. آیا آن‌هایی که برای تهدید ورود واکسن بیانیه دادند، امروز پاسخگو هستند؟»

شکسته شدن رکوردهای مربوط به کرونا در حالی است که هم متخصصان و هم مسئولان وزارت بهداشت تایید کرده‌اند که آمار واقعی ابتلا و مرگ‌ومیر بیش از آمار رسمی است. پیشنهاد کارشناسان در چنین شرایطی، تعطیلی و قرنطینه سراسری با قوانین سخت‌گیرانه است؛ طرحی که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب نشد.

کنترل ضربتی بیماری کرونا با نسخه تعطیلی‌های سخت‌گیرانه، تجربه موفق برخی کشورها برای مهار ویروس کرونا و کاهش ابتلا به آن بوده است. کشور ترکیه در همسایگی ایران، با چندین مرحله تعطیلی و قرنطینه سراسری در کنار تسریع واکسیناسیون عمومی موفق شد نرخ ابتلا به بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد؛ اما در ایران به دلیل ناتوانی دولت در رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر در مدت قرنطینه با تعطیلی‌های سراسری مخالفت می‌شود. این در حالی است که واکسیناسیون عمومی نیز همچنان به‌کندی پیش می‌رود و تاکنون فقط کمی بیش از سه میلیون نفر از کل جامعه هدف ایران به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.