مقاومت موفق هرات در برابر طالبان؛ سقوط سرپل و بخش‌هایی از قندوز

نبرد نیروهای مردمی و دولتی افغانستان با طالبان در نقاط مختلف این کشور ادامه دارد

نیروهای ارتش ملی افغانستان در هرات- HOSHANG HASHIMI / AFP

با ادامه حملات طالبان به دولت و ارتش ملی افغانستان، روز یکشنبه دو مرکز استان دیگر نیز به تصرف نیروهای آن گروه درآمد:‌ نخست شهر سرپل در شمال افغانستان که مرکز یکی از استان‌های محروم آن کشور است و به تکثر قومی معروف است (زبان ازبکی دومین زبان رایج آن ولایت است)، و دوم، شهر قندوز، مرکز استانی به همین نام که در شمال شرق افغانستان و هم‌مرز با تاجیکستان است که رود آمودریا در آن ناحیه دو کشور را از هم جدا می‌کند. قندوز از استان‌های نسبتا صنعتی افغانستان است و می‌توان گفت مرکز آن، مهمترین شهری است که تا کنون به دست این گروه افتاده است. 

شبکه «سی ان ان»، در گزارشی با تیتر «سقوط اولین شهر عمده افغانستان به دست طالبان در پی خروج نیروهای آمریکا از کشور»، نوشت: «قندوز جمعیتی ۳۷۵ هزار نفری دارد و دستاورد نظامی مهمی تلقی می‌شود.»

اما گزارش‌های محلی حاکی از آن است که به‌رغم دعاوی طالبان،  قندوز هنوز کاملا سقوط نکرده است و نبرد ادامه دارد. وزارت دفاع افغانستان گفت کماندوهای ارتشی موفق شدند کنترل میدان ژنرال رازق و ساختمان مرکزی رادیو و تلویزیون در قندوز را در دست گیرند.

به گفته دکتر احسان‌الله فاضل، مدیر بهداشت قندوز، در نبردهای روز جمعه در آن شهر دست‌کم ۱۱ شهروند غیرنظامی کشته و ۴۰ تن نیز زخمی شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای آمریکا خروج خود از افغانستان را در ماه مه آغاز کردند و بیش از ۹۵‌درصد آن روند تکمیل شده است. نیروهای طالبان که پیش از آن نیز حدود یک‌سوم تا نیمی از «ولسوالی»‌های کشور را در اختیار داشتند، در روزهای گذشته بر حملات خود افزوده‌اند. آن‌ها همین چند روز پیش توانستند در درگیری حاضر، برای نخستین بار به مراکز استان‌ها برسند و حالا از ۳۴ مرکز ولایت افغانستان، کنترل سه یا چهار ناحیه را کامل، یا تا حدی در دست دارند. اولین شهر مرکز استان که به دست طالبان سقوط کرد، شهر زرنج، واقع بر مرز ایران، بود که روز جمعه به دست آنان افتاد. سپس در روز شنبه شاهد سقوط شبرغان، مرکز استان جوزان، در نزدیکی مرز افغانستان با ترکمنستان بودیم.

به گزارش شبکه طلوع،  روز یکشنبه در ولایت سرپل تنها یک ولسوالی (بلخاب)‌ در تسلط نیروهای دولتی باقی مانده است. طالبان بر ساختمان‌های والی، فرماندهی پلیس، و ریاست امنیت ملی سرپل مسلط شده‌اند. بدین‌سان، این گروه ظرف کمتر از یک هفته پس از آغاز یورش خود به سرپل، موفق شد به آن هدف برسد. 

بهزاد حیدزی‌زاده، از ساکنان سرپل، گفت علاوه بر ولسوالی بلخاب، بخشی از شهر سرپل هم در دست نیروهای دولتی است، اما اکنون در محاصره طالبان قرار گرفته‌ است.

یارمحمد میهن‌پرست، رئیس شورای مردمی سرپل، نیز گفت:‌ «حکومت محلی و مرکزی غفلت کردند. در این قسمت حتی بچه‌ها (سربازان) نان نداشتند. ما تماس گرفتیم، نان برای خوردن نداشتند.» 

در شهر قندوز درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی همچنان ادامه دارد. نیلوفر جلالی کوفی، نماینده مردم آن شهر در مجلس، گفت نهادهای امنیتی و به‌خصوص وزارت دفاع «هیچ نوع توجه، کمک و حمایت» نکرده‌اند. 

قندوز در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز مدت کوتاهی به دست طالبان افتاده بود، اما نیروهای امنیتی افغانستان هر دو بار موفق شدند آن شهر را پس بگیرند. 

رسانه‌های اجتماعی امروز پر از تصاویر مختلف از قندوز بود که در آن‌ها، جسدها را در کنار جاده‌ها، و ادامه خونین جنگ را می‌بینیم. 

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، گفت: «تلاش‌ها به شدت جریان دارد تا اوضاع در سرپل و قندوز و شهرها به حالت عادی برگردانده شود.»

نیروهای طالبان اکنون می‌کوشند ولایت‌های همجوار در سرپل و قندوز را تصرف کنند.

در بسیاری از دیگر نقاط کشور، نیروهای مردمی و دولتی با همکاری با یکدیگر موفق به پس‌راندن طالبان شدده‌اند. مهمترین خبر در این زمینه از هرات در غرب کشور و نزدیکی مرز ایران به گوش می‌رسد. به گزارش طلوع، نیروهای امنیتی و مردمی در پل مالان در جنوب هرات، برامان در غرب، و شیدایی در شرق هرات، به نبرد با طالبان ادامه می‌دهند. 

به گفته مقامات امنیتی، نیروهای مردمی و امنیتی موفق شده‌اند طالبان را از هرات پس برانند.

محمد‌اسماعیل‌خان، رهبر جبهه مقاومت مردمی در هرات، به مردم آن استان اطمینان داد که تهدید بر هرات رفع شده است و طالبان مشغول عقب‌نشینی هستند. او گفت: «من فکر می‌کنم که حمله‌های طالبان دفع شده‌اند. با افزایش شمار افراد مجاهدین برای دفاع از شهر هرات، روحیه مردم قوی شده‌است. نیروهای امنیتی در دو شب گذشته تلفات بسیار سنگینی به دشمن وارد کردند. این روحیه قوی نشان می‌دهد که با قاطعیت، از شهر هرات دفاع شده است.» 

آمریکا در هفته گذشته به حملات هوایی خود علیه طالبان افزوده است تا به نیروهای دولتی و مردمی افغانستان یاری رساند. سرگرد نیکول فرارا، سخنگوی سنتکام، روز یکشنبه به «سی ان ان» گفت:‌ «نیروهای آمریکا چندین حمله هوایی در روزهای گذشته در دفاع از متحدان افغانستانی ما انجام داده‌اند.»

طالبان آمریکا را متهم کرده است که یک بیمارستان، یک دبیرستان، و چند هدف غیرنظامی را در استان هلمند هدف گرفته است. این دعاوی از سوی منابع مستقل دیگر تایید نشده‌اند و می‌توانند جزو تبلیغات جنگی طالبان باشند.