فینال جام حذفی: فولاد و استقلال در آخرین فرصت برای جبران

در انتظار تماشای پایان یک فصل پیچیده و پرماجرا برای استقلال

فرهاد مجیدی (چپ)، سرمربی استقلال، و جواد نکونام، سرمربی فولاد اصفهان - عکس از خبرگزاری فارس

فینال جام حذفی فوتبال ایران روز یک‌شنبه ۱۷ مرداد، ساعت ۲۱،  در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار می‌شود. این فینال، پایان فصل فرسایشی فوتبال ایران با شیوع کروناست.

فولاد و استقلال که فینال جام حذفی را برگزار می‌کنند، ناراضی از نتایج خود در لیگ برتر و برای جبران ناکامی، هر دو خواهان دست‌یابی به قهرمانی جام حذفی هستند. فولاد برای رسیدن به فینال جام حذفی مقابل ماشین‌سازی، قشقایی، سپاهان و ملوان پیروز شد، و استقلال با پیروزی مقابل پیکان، ذوب‌آهن، پرسپولیس، و گل‌گهر به فینال رسید.

فولاد با جواد نکونام پیگیر رویاهای بزرگی در لیگ برتر بود، اما این فصل برای آن در رتبه ششم تمام شد و اهوازی‌ها بر خلاف سال گذشته، نتوانستند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورند. اما جواد نکونام، سرمربی فولاد، با قهرمانی در جام حذفی می‌تواند همه چیز را جبران کند و این موقعیتی نیست که فولاد و نکونام به راحتی از دست بدهند.

استقلال فصل پیچیده و پرماجرایی را پشت سر گذاشته است. فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، در اوج اختلافات با مدیران باشگاه، در لیگ برتر به مقام سوم رسید و تیمش را تا فینال جام حذفی بالا کشید. اختلافات داخلی باشگاه استقلال هنوز بین سرمربی و مدیرعامل شدت دارد و به همین دلیل، نتیجه استقلال در فینال جام حذفی می‌تواند در سرنوشت نیمکت استقلال تاثیرگذار باشد. باشگاه استقلال در فصل‌های اخیر با تغییر پی‌در‌پی مربیان نشان داده است که با رفتاری عجیب، کمتر فرصتی را برای تغییر مربی از دست می‌دهد. در باشگاه استقلال، مدیریت و کادر فنی رابطه منظم و سالمی ندارند و شکست استقلال در جام حذفی می‌تواند زمینه تغییرات را مهیا کند. هوادارانی که باور دارند استقلال با فرهاد مجیدی مسیر بهتری را سپری می‌کند، پیروزی استقلال در فینال جام حذفی را نه فقط برای کسب جام، بلکه برای آینده این باشگاه و ابقای مربی آن، سرنوشت‌ساز می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استقلال در فصل گذشته نیز به فینال جام حذفی رسید، اما اختلافات بین فرهاد مجیدی و مدیران وقت باشگاه، منجر به کناره‌گیری سرمربی در آستانه فینال شد و مجیدی اگرچه سرانجام روز فینال روی نیمکت نشست، اما تیم آشفته بود و استقلال مقابل تراکتور شکست خورد. اختلافات و بحران‌های درونی استقلال هنوز تمام نشده است و استقلال بار دیگر در شرایطی مشابه دوباره به فینال جام حذفی رسیده است؛ با این تفاوت که فرهاد مجیدی دیگر قصد کناره‌گیری ندارد و در یکی از مصاحبه‌های خود خطاب به مدیران باشگاه گفت، «این‌بار شما باید بروید». کیفیت نازل مدیریت در باشگاه استقلال، اصول اولیه روابط باشگاه و سرمربی را بی‌معنا کرده است.

جواد نکونام، سرمربی فولاد، پیش از فینال جام حذفی گفت: «می‌‌دانیم که با چه تیمی بازی داریم؛ تیمی که مهره‌های زیاد و بازیکنان کلیدی و تأثیرگذاری در اختیار دارد. آن‌ها تیم قابل احترامی هستند و سعی می‌کنند فوتبال را از زمین خودشان بازی کنند تا بازی‌شان شکل گرفته و به دروازه حریف نزدیک شوند. گرچه زمان زیادی نداشتیم تا روی برنامه‌های آن‌ها تمرین کنیم ولی توانستیم با بچه‌ها صحبت‌های لازم را انجام دهیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم.»

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، در فینال جام حذفی محروم است. اما صالح مصطفوی، مربی استقلال، درباره فینال گفت: «فینال جام حذفی است و بازی حساس و سنگینی محسوب می‌شود. فولاد تیم بسیار خوبی است و از انسجام دفاعی خیلی خوبی برخوردار هستند. به‌خوبی بازی‌های فولاد را آنالیز کردیم و اطلاعات کافی را از این تیم داریم. امیدوارم بازی خوب و جذابی باشد و نهایتا بتوانیم جام قهرمانی را به هواداران خود هدیه کنیم.»

محرومیت فرهاد مجیدی از حضور در فینال جام حذفی، می‌تواند کار استقلال را در این بازی سخت کند. استقلال بیش از حد طبیعی به سرمربی‌اش وابسته است و رابطه بازیکنان تیم با سرمربی، عاطفی شده است. از این منظر، غیبت مجیدی روی نیمکت در بازی حساس فینال می‌تواند در کار فنی استقلال اختلال ایجاد کند.

استقلال حسین حسینی و محمد دانشگر را نیز به دلیل محرومیت آنان، در اختیار ندارد. غیبت دروازه‌بان و مدافع استقلال، نگرانی‌هایی را در بازی استقلال در فینال برانگیخته است.

فولاد اولین حضور خود را در فینال جام حذفی را تجربه می‌کند، اما استقلال ۱۲ بار به فینال جام حذفی رسیده است و ۷ بار هم آن جام را برده است. استقلال، پرافتخارترین تیم جام حذفی در فوتبال ایران، اگر در فینال سیزدهم پیروز شود، شکستن رکورد خود را برای رقیبان سخت‌تر خواهد کرد.

بیژن حیدری به عنوان داور و محمدرضا منصوری و حسن یوسفی به عنوان کمک‌های او، قضاوت این بازی را بر عهده دارند. رضا مهدوی داور چهارم، محمد راهی کمک‌‌داور اضافه، و اسماعیل صفیری ناظر داوری است.

بیشتر از فوتبال