گروه ۷: طبق مدارک موجود ایران پشت حمله به «مرسر استریت» بوده است

«رفتار ایران همراه با فعالیت‌های ناسازگار با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد امنیت و صلح بین‌الملل را تهدید می‌کند»

دو خدمه نفتکش که یکی بریتانیایی و دیگری رومانیایی بودند، در جریان آن حمله کشته ‌شدند-KARIM SAHIB / AFP

وزیران امور خارجه گروه هفت روز جمعه (۱۵ مرداد) در بیانیه‌ای اعلام کردند مدارک موجود نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران پشت حمله اخیر به نفتکش «مرسر استریت» بوده است و این کشور امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه مشترک وزیران خارجه هفت قدرت صنعتی جهان آمده است: «تمام شواهد موجود به روشنی به سمت ایران نشانه می‌روند. برای این حمله هیچ توجیهی وجود ندارد.»

در این بیانیه که وزارت خارجه بریتانیا، رئیس کنونی گروه هفت، منتشر کرده، آمده است: «رفتار ایران همراه با فعالیت‌های ناسازگار با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد امنیت و صلح بین‌الملل را تهدید می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران خارجه گروه هفت در ادامه از ایران خواستند تمامی فعالیت‌های ناهمخوان‌ با قطعنامه‌های شورای امنیت را متوقف کند و از همه طرف‌های ذی‌ربط خواستند «در تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای نقش سازنده ایفا کنند».

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نیز دقایقی بعد از انتشار این بیانیه، در پیامی در توییتر از محکومیت ایران توسط گروه هفت استقبال کرد و نوشت: «این یک نقض آشکار و وحشیانه قانون بین‌الملل بود و بریتانیا برای مراقبت از جان افراد و آزادی کشتیرانی به همکاری با متحدان خود ادامه خواهد داد.

نفت‌کش «مرسر استریت» که مالکیت ژاپنی دارد و تحت مدیریت یک بازرگان اسرائیلی فعالیت می‌کند، اواخر وقت پنجشنبه گذشته هنگامی که از تانزانیا عازم امارات بود هدف حمله‌ای قرار گرفت که گفته می‌شود کار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دو خدمه نفتکش که یکی بریتانیایی و دیگری رومانیایی بودند، در جریان آن حمله کشته ‌شدند. بریتانیا، ایالات متحده و اسرائیل حمله را محکوم کردند و لندن اعلام کرد که با متحدان خود در حال بررسی یک «واکنش هماهنگ» است.

جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در حمله مذکور را رد کرده است؛ با این حال، بریتانیا به شورای امنیت گفته است که احتمال زیادی وجود دارد که ایران از یک یا چند پهپاد برای حمله به نفت‌کش استفاده کرده باشد. بریتانیا قرار است این موضوع را در نشست امروز شورای امنیت مطرح کند.