«واکسن آنفلوآنزا علائم ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد»

مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی، هر دو واکسن آنفلوآنزا و کووید را تزریق کنند

جامعه جهانی هنوز به یافتن راه‌حل‌هایی برای کاهش بیماری و مرگ‌ومیر نیازمند است - SPENCER PLATT / AFP

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد احتمال بستری شدن به علت ابتلا به کووید-۱۹ در افرادی که واکسن آنفلوآنزا زده‌اند کمتر است و این افراد علائم کمتری را نیز گزارش کرده‌اند.

این تحقیق که دانشمندان دانشکده پزشکی میلر در دانشگاه میامی فلوریدا انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که هم‌زمان با همه‌گیری فعلی کووید-۱۹، واکسن آنفلوآنزا هم تاثیرگذار است.

بیش از ۷۴ هزار و ۷۰۰ نفر از کشورهای آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، آلمان، اسرائیل و سنگاپور که جواب آزمایش کووید همه آنان مثبت شده بود، در مطالعه فوق شرکت کردند. این پژوهش روز چهارشنبه در نشریه «پلوس وان» (Plos One) منتشر شد.

بر اساس این تحقیق، زدن واکسن ظرف شش ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹، احتمال نیاز پیدا کردن فرد به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را تا ۲۰ درصد و مراجعه به اورژانس را تا ۵۸ درصد کاهش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه افرادی که واکسن آنفلوآنزا زده‌اند علائم ملایم‌تری از کووید را گزارش کردند، اما تحقیق فوق دریافته است که نمی‌تواند جلوی مرگ‌ومیر را بگیرد.

مطالعه یاد شده این پرسش را مطرح کرده است که آیا احتمال دریافت واکسن کووید در افرادی که واکسن آنفلوآنزا زده‌اند بیشتر است یا خیر. مطالعه اخیر همچنین می‌پرسد که آیا این افراد احتمالا سبک زندگی سالم‌تری داشته‌اند که در برخی موارد از ابتلا به کووید وخیم جلوگیری کرده است؟

به گزارش ای‌بی‌سی، مشخص نیست که تغییر سالانه واکسن آنفلوآنزا در آینده بتواند نتایج مشابه داشته باشد؛ هرچند مطالعات قبلی بین بهبود یافتن از کووید و واکسن آنفلوآنزا ارتباطی را کشف کرده‌اند.

دیوایندر سینگ، نویسنده ارشد مطالعه دانشکده میلار میامی، به نشریه «دکن هرالد» گفته است که برای کاهش نشانه‌های حاد بیماری کووید-۱۹ بر اثر نرخ کند واکسیناسیون در جهان، راه‌حل‌های بیشتری نیاز است. او گفت:‌ «تاکنون تنها بخش کوچکی از جهان به طور کامل علیه کووید-۱۹ واکسینه شده است و با توجه به خرابی‌هایی که همه‌گیری به بار آورده، جامعه جهانی هنوز به یافتن راه‌حل‌هایی برای کاهش بیماری و مرگ‌ومیر نیازمند است.»

آقای سینگ همچنین از مردم خواست برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی هر دو واکسن آنفلوآنزا و کووید را تزریق کنند.

حدود ۴.۱ میلیارد واکسن کووید در سراسر جهان تزریق شده که بیشتر آن‌ در کشورهای غربی بوده است.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان