هشدار فاوچی درمورد ظهور «گونه مرگبارتر از دلتا»

مقامات آمریکا گسترش گونه دلتا در کشور را «دنیاگیریِ واکسن‌نزده‌ها» می‌نامند 

فاوچی هشدار داده که اگر همه واکسن نزنند، آمریکا در پاییز دچار دردسر خواهد شد- 

SAUL LOEB / AFP

دکتر آنتونیو فاوچی روز چهارشنبه هشدار داد که گونه دلتای ویروس کرونا در آمریکا در حال رشد است و در هفته‌های آینده به زودی دو برابر می‌شود و به روزی ۲۰۰ هزار ابتلا می‌رسد. 

مشاور ارشد پزشکی رئیس‌‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با مک‌کلاچی گفت، اگر بخشی وسیعی از شهروندان آمریکا که واکسن ‌نزده‌اند، همچنان واکسن نزنند، کشور در فصل پاییز «دچار دردسر» می‌شود. او گفت این احتمال نیز هست که گونه جدیدی از ویروس به میدان آید و میزان موثر بودن واکسن‌های موجود را به چالش بکشد.

دکتر فاوچی که رئیس «موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار» است، گفت: «اکنون شاهدیم که به دلیل این افزایشِ واگیری و به این دلیل که حدود ۹۳ میلیون نفر در این کشور هستند که از شرایط دریافت واکسن برخوردارند، ولی این کار را نمی‌کنند، شماری از افراد آسیب‌پذیر داریم.»

او هشدار داد که آمار شتاب گرفتن میزان ابتلا نشان می‌دهد که رشد سریع و چشمگیری در جریان است. 

طبق آمار «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها»، تا روز ۲ اوت میزان متوسط موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در یک دوره هفت روزه، ۸۴ هزار و ۸۳۹ نفر بوده است. 

بیشترین میزان در روز ۷ ژانویه بود که به ۲۹۵ هزار و ۸۸۰ مورد رسید. در روز ۱۴ ژوئن نیز کمترین میزان، هشت هزار و ۶۹ مورد ابتلا ثبت شده است. 

فاوچی یادآوری کرد که همین یکی دو ماه پیش میزان ابتلا به حدود روزی ۱۰ هزار مورد رسیده بود، اما حالا  میانگین ابتلا نزدیک به روزی ۱۰۰ هزار مورد است و احتمالا به ۲۰۰ هزار هم می‌رسد.

دولت بایدن موج تازه شیوع و ابتلا را «دنیاگیریِ واکسن‌نزده‌ها» می‌نامد. بیش از ۹۵ درصد از افرادی که به علت  ابتلا به کرونا بستری شده‌اند، جزو واکسن‌نزده‌ها هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته کلیدی اما این‌جا است که واکسن‌زده‌ها هم امکان دارد به گونه دلتا مبتلا شوند و آن‌را به دیگران بدهند، اما خودشان علایم چندانی نشان ندهند. فاوچی گفت: «ما در واقع الان با ویروس متفاوتی روبه‌رو هستیم.»

فاوچی ابراز امیدواری کرد که واکسن‌های دو دوزه فایزر و مدرنا تا چند هفته دیگر از سوی «اداره غذا و دارو» تایید رسمی شود و به افزایش نرخ واکسیناسیون در آمریکا بینجامد. این اداره پیش از این، آن واکسن‌ها را تایید اضطراری کرده است که با تایید کامل متفاوت است. 

دکتر فاوچی اما تاکید کرد که دیدن آثار واکسیناسیون تا حدی زمان می‌برد. او گفت: «حتی اگر همین امروز همه را واکسینه کنیم، نتیجه آن‌ را در اواسط تا اواخر ماه سپتامبر خواهیم دید.»

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا، که بسیاری از آنان جزو شهروندان سفیدپوست، ساکن مناطق دور از شهرهای بزرگ، و اعضای کلیساهای اوانجلیک پروتستان هستند، مخالفت بنیادینی با واکسن زدن دارند. بسیاری دیگر که لزوما در این محدوده ویژه جمعیت‌شناختی قرار نمی‌گیرند، مخالفت اساسی با واکسن زدن ندارند و تنها منتظر هستند که بعد از دیدن اثر واکسیناسیون بر بقیه، دست به این کار بزنند.

دکتر فاوچی گفت که نگرانی دیگر او این است که گونه دیگری از کرونا ظهور کند که حتی مرگبار از دلتا باشد و بتواند از پس واکسن‌های موجود برآید. او گفت هر چه ویروس بیشتر پخش شود، ظرفیت بیشتری برای تحول یافتن خواهد داشت. 

دکتر فاوچی با هشدار در این مورد، افزود: «کسانی که امروز واکسن نمی‌زنند، فکر می‌کنند این موضوع فقط مربوط به خودشان است. اما اشتباه می‌کنند. مربوط به همه می‌شود.»

این چهره ارشد پزشکی روز یکشنبه در برنامه «دیس ویک» در تلویزیون «ای بی سی» گفته بود که عروج دلتا به این معنی است که شاید دوباره از تمام مردم کشور خواسته شود ماسک بزنند، اما افزود که احتمالا شاهد تعطیلی و قرنطینه‌های اجباری نخواهیم بود. او اما همان‌ وقت نیز هشدار داده بود که ادامه شیوع دلتا به این معنی است که «اوضاع بدتر خواهد شد. و در آینده شاهد درد و رنج خواهیم بود.» 

فاوچی در آن گفت‌وگو نیز حرفی را زد که خود او و مقامات دولت و عرصه پزشکی مدت‌ها است تکرار می‌کنند: «راه‌حل، واکسن است… از منظر بیماری، بستری شدن، رنج، و مرگ، واکسن‌نزده‌ها در خطر بسیار بیشتری قرار دارند.»

دکتر فرانسیس کالینز، مدیر موسسات ملی بهداشت، نیز تاکید کرد که واکسن راه شکست دنیاگیری کرونا است. او در گفت‌وگو با «فاکس نیوز ساندی» گفت: «اگر هنوز واکسن نزده‌اید، به شواهد محکمِ تاکنونی نگاه کنید. بیایید دست از انتظار برداریم، به پیش برویم و بخشی از آن تیم پیروزی باشیم که دلتا را از میدان به در می‌کند.»

مسئولان «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» اخیرا اعلام کردند که تمام افراد حاضر در مهدکودک‌ها و مدارس، باید در فصل شروع مدارس واکسن بزنند.  دکتر کالینز گفت متوجه هست که این قانون جدید آزاردهنده است، اما تاکید کرد که «پای مرگ و زندگی در میان است.»

دکتر فاوچی گفت بیشتر به این  دلیل از واکسن‌زده‌ها هم خواسته می‌شود ماسک بزنند که این گروه به واکسن‌نزده‌های آسیب‌پذیر ویروس منتقل نکنند، وگرنه احتمال بیمار شدن واکسن‌زده‌ها حتی در صورت ابتلا، بسیار پایین است.

بیشتر از بهداشت و درمان