شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نام لامبدا در آمریکا

متخصصان می‌گویند سویه لامبدا به اندازه نوع دلتا خطرناک نیست

در ایالات متحده همچون بسیاری دیگر از نقاط دنیا، سویه دلتا به نوع غالب تبدیل شده است - MARIO TAMA / AFP

هفته گذشته در یکی از بیمارستان‌های هیوستون، مواردی از ابتلا به نوع لامبادا، گونه جدید ویروس کرونا، کشف شد. پیش‌تر برخی بیماران با علائم مشابه در تگزاس شناسایی شده بودند.

تاکنون بیش از ۷۰۰ مورد ابتلا به نوع لامبادا در تعدادی از ایالت‌های آمریکا مشاهده شده است اما متخصصان آن را تهدید بزرگی برای ایالات‌متحده نمی‌دانند.

نوع لامبدا که با نام علمی «سی ۳۷» شناخته می‌شود، یک سویه جدید از ویروس کرونا است که برای نخستین بار اوت ۲۰۲۰ در کشور پرو مشاهده شد و از آن زمان به سرعت در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی گسترش یافت اما در آن زمان به ایالات‌متحده منتقل نشد؛ حالا واشنگتن‌پست گزارش داده است که به تازگی ۷۰۰ مورد ابتلا به گونه لامبادا در سراسر آمریکا شناسایی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شناسایی موارد جدید ابتلا به نوع لامبدا نگرانی‌هایی را در ایالات‌متحده ایجاد کرده است اما متخصصان می‌گویند سویه لامبدا در مقایسه با نوع دلتا خطر چندانی ندارد و نمی‌تواند برای آمریکا تهدید بزرگی محسوب شود.

مقام‌های بیمارستانی در هیوستون پس از مشاهده نوع لامبدا، روز دوشنبه (۱۹ ژوییه)، اعلام کردند که جای نگرانی نیست و سویه لامبدا نمی‌تواند همچون نوع دلتا افزایش آمار ابتلا به کرونا را سبب شود.

در ایالات متحده همچون بسیاری دیگر از نقاط دنیا، سویه دلتا به نوع غالب تبدیل شده و میزان بستری در میان افرادی که واکسینه نشده‌اند را افزایش داده است.

علاوه بر کشور پرو که منشا سویه لامبدا بود، سویه جدید در شیلی، آرژانتین و اکوادور نیز تعداد زیادی از افراد را مبتلا کرده است. افزایش قابل توجه تعداد بیماران مبتلا به سویه لامبدا در کشورهای آمریکای جنوبی باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی در ۱۴ ماه ژوئن (۲۰۲۱) لامبدا را هم به لیست انواع جهش‌یافته کرونا بیفزاید.