تاخت و تاز کرونا در ایران، بی‌توجهی روزافزون به پروتکل‌های بهداشتی

طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، و ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند- Majid Asgaripour/WANA via REUTERS

به گزارش وزارت بهداشت ایران، در هفته اول مرداد ماه میزان مراجعات سرپایی مبتلایان به ویروس کرونا ۲۶.۵ درصد، بستری‌ها ۳۲ درصد، و مرگ ناشی از کرونا ۳۸.۲ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است.

وزارت بهداشت روز یکشنبه از مردم خواست با توجه به قدرت سرایت بالای سویه دلتای ویروس کرونا، برای حفظ سلامتی خود و خانواده از سفر و شرکت در تجمعات پرهیز کنند.

از سویی، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: «هنوز به قله موج جدید نرسیده‌ایم. راهکار، یک تعطیلی سفت و سخت سراسری است. در همین تعطیلات گذشته ۱۷۰ هزار اتومبیل از تهران خارج شده‌اند! ۳۰ درصد از افراد ۶۰ سال به بالا برای دریافت واکسن هنوز مراجعه نکرده‌اند.»

در همین حال، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از وضعیت فوق بحرانی کرونا خبر داد و گفت: «بیماران کرونایی در فهرست انتظار قرار گرفته‌اند و باید اتاق عمل و راهرو بیمارستان‌های استان را هم به بخش بستری تبدیل کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر بهروز کلیدری، روز شنبه گفت: «امروز وضعیت استان آنقدر حاد شده است که باید یک بیمار از بیمارستان کرونایی مرخص، و بیمار دیگر جایگزین او شود...» او تاکید کرد: «اگر محدودیت‌ها اجرا نشود و روند بیماری به همین منوال ادامه یابد، به‌طور قطع باید منتظر بیماران بر زمین مانده پشت درِ بیمارستان‌ها باشیم.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز یکشنبه با اشاره به وخیم‌تر شدن وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان فارس، از تکمیل ۹۶ درصدی ظرفیت بخش‌های بستری کرونا در آن استان خبر داد.

مهرزاد لطفی روز یکشنبه وضعیت استان فارس را از نظر شیوع این بیماری بحرانی توصیف کرد، و افزود: «در حال حاضر شرایط شیوع کرونا در استان به مرحله بحرانی رسیده و در صورت ادامه روند ساده‌انگاری و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه، خطر افزایش و وخیم‌تر شدن شرایط موجود نیز وجود دارد.»

به گفته دکتر لطفی، روند افزایشی ورودی بیمارستان‌ها و بستری بیماران همچنان ادامه دارد، چنان که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۱ بیمار جدید به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان‌های آن استان بستری شده‌اند.

روابط عمومی وزارت بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و ۳۶۶ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، و ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.