آمریکا: طالبان در جنگ غیرنظامیان را سپر قرار می‌دهند

سخنگوی طالبان: آمریکا دروغ می‌گوید با این‌ اتهام‌ها می‌خواهند جنایت ۲۰ ساله خود را پنهان کنند

«بی‌توجهی طالبان به کرامت انسانی شهروندان افغان‌ به‌ویژه بی‌توجهی به زندگی انسان‌ها، جهان را شوکه کرده است» - Banaras KHAN / AFP

سفارت آمریکا در کابل با انتقاد از طالبان به دلیل شدت بخشیدن به جنگ علیه دولت افغانستان، این گروه را متهم کرد که در جنگ با نظامیان افغان افراد غیرنظامی را سپر قرار می‌دهد.

سفارت آمریکا در کابل روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در صفحه رسمی‌ خود نوشت: «ما گزارش‌های زیادی دریافت می‌کنیم که طالبان مین‌ها را در خانه‌ غیرنظامیان افغان پنهان می‌کند و و در جریان جنگ با نیروهای دولتی از افراد غیرنظامی را سپر می‌کند.»

این سفارت به طالبان هشدار داد که اگر گزارش‌ها درباره سپر کردن غیرنظامیان در جنگ اثبات شود، این اقدام آنان جنایت جنگی تلقی می‌شود. در اعلامیه‌ به خطاب طالبان گفته شده است: «چگونه ادعا می‌کنید با افغان‌های عادی می‌جنگید در حالی که غیرنظامیان را سپر خود کرده‌اید؟»

سفارت آمریکا در کابل روز گذشته هم از طالبان به دلیل نقض حقوق بشر در جنگ انتقاد و اعلام کرده بود: «بی‌توجهی طالبان به کرامت انسانی شهروندان افغان‌ به‌ویژه بی‌توجهی به زندگی انسان‌ها، جهان را شوکه کرده است. قدرت‌های مشروع هرگز چنین اعمالی را مرتکب نمی‌شوند. طالبان بارها حقوق بشر را نقض کرده‌اند. ما از طالبان می‌خواهیم به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارند.»

پس از اعلام کشورهای خارجی‌ها مبنی بر خروج نظامیانشان از افغانستان، طالبان میز مذاکره را رها کردند و جنگ را علیه نظامیان افغان شدت بخشیدند. تشدید جنگ باعث شد شماری از روستاها به دست طالبان بیفتد، جنگ به همه استان‌های افغانستان کشیده شود و در نتیجه شماری زیادی از زیرساخت‌ها در افغانستان ویران و افراد غیرنظامی قربانی شوند و یا از دیارشان کوچ کنند. این شرایط نگرانی‌های جدی را در سطح جهان به‌ویژه میان سیاستمداران آمریکا که از دوستان راهبردی افغان‌ها به شمار می‌روند، به بار آورده است. آمریکا چند روز پیش هم طالبان را به کشتن افراد غیرنظامی و بی‌گناه متهم کرد و گفت که این گروه ۴۰ تن از غیرنظامیان را در مالستان غزنی قتل‌عام کرده است که اگر واقعیت داشته باشد، جنایت جنگی محسوب می‌شود و طالبان باید پاسخگو باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سفارت آمریکا و بریتانیا در کابل نگرانی جدی‌ خود از شدت گرفتن جنگ در افغانستان و کشتار غیرنظامیان را اعلام کردند و در یک اعلامیه مشترک به رهبران طالبان هشدار دادند که در برابر اعمال تمام جنگجویانشان مسئول‌اند و باید پاسخ دهند.

دولت افغانستان نیز بارها طالبان را به دوام جنگ، فرار از میز مذاکره، کشتن و سپر قرار دادن غیرنظامیان در جنگ متهم کرده است. دولت‌مردان افغان می‌گویند که طالبان با کشتن غیرنظامیان و ویران‌ کردن زیرساخت‌های کشور نشان داده‌اند که قصد صلح ندارند و باید نابود شوند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، هم در سخنرانی روز گذشته خود در مجلس نمایندگان این کشور طالبان را به تدوام جنگ، کشتار، ویرانی و فرار از میز مذاکره متهم کرد و از شهروندان کشورش خواست که مقابل طالبان بسیج شوند و از نظام موجود و دستاوردهای چندین ساله خود دفاع کنند و اجازه ندهند که طالبان برای اهداف خارجی‌ها دوباره به قدرت برسند.

سمسور لغمانی، آگاه سیاسی، معتقد است: «طالبان با رفتن خارجی‌ها و گرفتن چند روستا و ایجاد وحشت در میان مردم فکر کردند که به قدرت می‌رسند که اشتباه می‌کنند. حالا جایی فرار می‌کنند و جایی برای دفاع از خود غیرنظامیان را سپر می‌کنند که بزرگ‌ترین اشتباه است. طالب میدان جنگ را باخت و در میان مردم جایگاه خود را از دست داد؛ حالا یگانه فرصت مذاکرات است؛ در غیر این صورت  بار دیگر جهان علیه آنان متحد خواهد شد.»

اما طالبان بارها اتهام‌هایی را که دولت افغانستان و جامعه جهانی به آنان نسبت داده، رد کرده و توطئه خوانده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در مورد سپر قرار دادن غیرنظامیان به ایندیپندنت فارسی گفت: «آمریکا با این‌گونه اتهام‌ها علیه مجاهدین طالبان تلاش می‌کند جنایت‌های چندین ساله خود را پنهان کند. در حالی‌ که مناطق غیرنظامی را که غیرنظامیان حضور داشتند و دارند را آمریکا و دولت کابل بارها بمباران کردند و حالا با این گفته‌های خود تلاش دارند از جنایتشان چشم‌پوشی شود.»

آقای مجاهد به آمریکا هشدار داد: «هرچه زوتر افغانستان را ترک کنید وگرنه این کشور را برایتان ویتنام دوم خواهیم کرد.»