۲۸۵ شهر قرمز و ۳۷۸ نفر جان‌باخته در یک روز

نادر توکلی: «آمار کنونی بیماران مبتلا به کرونا در ۱۶ ماه گذشته بی‌سابقه است.»

بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور یا قرمز یا نارنجی‌اند؛ حال تهران و مشهد خوب نیست-عکس از ایسنا

روند ابتلا به کرونا در ایران همچنان فزاینده است و بر اساس گزارش‌های رسمی، هم‌اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند و ۱۱۰ شهرستان نیز نارنجی‌اند.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد نشان می‌دهد که بالغ‌ بر ۳۹ هزار بیمار جدید در مدت ۲۴ ساعت شناسایی شده و ۳۷۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در همین بازه زمانی، نزدیک به پنج هزار نفر در بیمارستان‌ها و حدود شش هزار نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌ شده‌اند. تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر کرونا در موج پنجم در حالی افزایش می‌یابد که تعداد افرادی که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، هنوز هم به سه میلیون نفر نرسیده است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران، آمار فعلی بیماران مبتلا به کرونا را در ۱۶ ماه گذشته بی‌سابقه دانسته و گفته است که در روزهای آینده از ظرفیت سوله‌های بحران شهرداری برای بستری و درمان بیماران استفاده خواهد شد. به گفته نادر توکلی، آمار بستری‌ شدن در تهران، از مرز ۱۰ هزار نفر هم فراتر رفته است.

گزارش‌های مسئولان و مدیران مراکز درمانی نیز از وضعیت اضطراری بیمارستان‌ها در روزهای اخیر حکایت دارد. سید علی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی، به خبرگزاری ایلنا گفته است که بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا روی برانکار در اورژانس بستری‌اند و شرایط مناسبی ندارند. او گفت که در صورت ادامه این روند، «قطعا نمی‌شود این مشکل را جمع کرد».

جمالیان با بیان اینکه در هیچ‌یک از اوج‌های قبلی چنین بحرانی به خصوص در بیمارستان‌ها ایجاد نشده بود، گفت: «با تداوم این شرایط، با کمبود دارو، تخت، اکسیژن و تجهیزات دیگر روبه‌رو می‌شویم و بحران‌ها خیلی بیشتر خواهد شد.»

رئیس بیمارستان شهید لواسانی تاکید کرد که در صورت برگزاری مراسم و تجمع‌های ماه محرم، «بحرانی باورنکردنی و عجیب‌وغریب» برای کشور اتفاق می‌افتد که کنترل‌پذیر نخواهد بود.

تعطیلی دو هفته‌ای کشور

ستاد ملی مقابله با کرونا روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد، پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای کشور را بررسی می‌کند. این پیشنهاد را سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای ارائه کرد و رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۱ مرداد از ستاد ملی مقابله با کرونا خواست تا این پیشنهاد را بررسی کند اما عاطفه عابدینی، دبیر علمی ستاد مقابله با کرونا، تعطیلی دو هفته‌ای را تنها در صورتی کارساز می‌داند که همه‌جا اعم از مغازه‌ها، بازارها و مراکز خرید بسته باشند. به گفته او، تعطیل کردن سراسری کشور نیز شرایط خاص دارد از جمله اینکه مردم نباید به پرداخت قسط و وام‌های خود ملزم باشند و اجاره خانه‌ و مغازه‌ از مستاجرها دریافت نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تعطیلی را تنها در صورتی موثر می‌داند که مردم از نظر اقتصادی حمایت شوند. وگرنه چنانچه «فقط ادارات تعطیل باشد، هیچ فایده‌ای ندارد».

در همین زمینه فداحسین مالکی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس که پیش‌تر مشاجره‌اش با سعید نمکی خبرساز شده بود، با انتقاد از پیشنهاد وزیر بهداشت از او خواست به جای تعطیلی دوهفته‌ای کشور واکسیناسیون را سرعت ببخشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مالکی گفته است: «وقتی می‌گویید همه‌جا را تعطیل کنید به فکر تامین معاش قشر آسیب‌پذیر به خصوص جامعه کارگری هستید که با این تعطیلات از کجا امرار معاش کنند یا قشری همچون رانندگان تاکسی که روزانه درامد دارند؟» او واردات واکسن را تنها راه‌ برون‌رفت از بحران دانسته و از وزارت بهداشت خواسته است از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات واکسن استفاده کند.

بیشتر از جهان