حمله سایبری؛ پاسخ احتمالی بریتانیا به «حمله ایران به نفتکش مرسر استریت»

بریتانیا طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای واکنش بررسی می‌کند و یک گزینه دیگر، عملیات نیروهای ویژه بریتانیایی علیه تیم ترتیب‌دهنده حمله پهپادی است

اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ایران را مسئول حمله به نفتکش مرسر استریت در دریای عمان می‌دانند- Johan Victor/Handout via REUTERS

درپی حمله به نفتکش مرتبط به اسرائیل که با کشته‌شدن یک نگهبان بریتانیایی همراه بود، برخی گزارش‌ها خبر می‌دهد بریتانیا در واکنش به آن، درحال بررسی حمله سایبری به تهران و عملیات احتمالی نیروهای ویژه است.

در حمله مرگبار پنجشنبه‌شب به نفتکش مرسر استریت در دریای عمان علاوه‌بر یک نگهبان بریتانیایی کشتی، یک خدمه رومانیایی نیز کشته شده است و اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ایران را مسئول حمله می‌دانند؛ اما ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده و آن را ادعای «واهی و بی‌پایه» خوانده است.

روزنامه بریتانیایی «سان» روز دوشنبه، ۱۱ مردادماه، به نقل از منابع دولتی آن کشور، گزارش داد که بریتانیا همراه‌با آمریکا و اسرائیل درحال بررسی واکنش مناسب به این حمله‌اند و «طیف وسیعی از گزینه‌ها» را بررسی می‌کنند. 

یک منبع ارشد دفاعی در گفت‌وگو با این روزنامه اعلام کرد که این واکنش «به احتمال زیاد یک حمله سایبری خواهد بود». او افزود: «این شاید در اینجا به چشم کسی نیاید، اما شکی برای آن‌ها باقی نخواهد گذاشت که کشتن یک بریتانیایی بی‌پاسخ نمی‌ماند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع مرتبط با وزارت خارجه بریتانیا نیز به روزنامه سان گفت: «یک شهروند بریتانیایی کشته شده است و ما باید روشن کنیم خطوط مشخصی وجود دارد که از آن‌ها نباید عبور کرد.» 

روزنامه بریتانیایی «میرور» نیز هم‌زمان در گزارشی اختصاصی آورده است که فرماندهان بریتانیایی طرح‌های خود را برای حمله به «تیم تروریستی» مورد حمایت ایران آماده می‌کنند. نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی منطقه‌ای که گمان می‌رود پهپاد مظنون به حمله یه مرسر استریت از آنجا ارسال شده باشد را شناسایی کرده‌اند. به گزارش این روزنامه، نیروهای ویژه بریتانیایی که از پیش در منطقه بودند، در روزهای آخر هفته برای انجام عملیات تقویت شده‌اند. 

روزنامه میرور به نقل از یک مامور پیشین اطلاعات ارتش بریتانیا نوشت: «به نقطه عطفی رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم اجازه بدهیم اقدام‌های ایران ادامه پیدا کند.». او افزود: «نیروهای ویژه بریتانیایی مدتی است در رابطه با گروگانگیری در دریاهای آزاد نگران‌اند، اما به‌وضوح قصد دارند موضع تهاجمی‌تری دربرابر نیروهای نیابتی ایران داشته باشند.»

این اقدام‌ها و بررسی‌ها در بریتانیا پس از آن مطرح شده است که بوریس جانسون، نخست‌وزیر أن کشور، روز دوشنبه اعلام کرد که ایران درپی این حمله «خشونت‌بار» باید «با عواقب اقدام‌های خود روبه‌رو شود». او همچنین از دولت ایران خواست که مسئولیت حمله‌ای را که گمان می‌رود با پهپاد انجام شده باشد، بپذیرد.