آمریکا: طالبان و داعش همیشه هزاره‌ها را هدف قتل‌های هدفمند قرار داده‌اند

سفارت آمریکا در کابل: موارد نقض حقوق بشر باید به طور جدی بررسی شود

هزاره‌ها در سال‌های اخیر هدف حملات فرقه‌ای قرار گرفته‌اند-Banaras KHAN / AFP

روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد، سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شهروندان هزاره افغانستان همواره هدف قتل‌های هدفمند طالبان و گروه داعش بوده‌اند.

این نگرانی ایالات متحده آمریکا در واکنش به رخداد روزهای گذشته ابراز می‌شود که بر اساس آن‌ خبر رسید افراد ناشناس ۴۰ تن از ساکنان روستای مالستان استان غزنی را که همه از قوم هزاره‌ بودند، به شکل بی‌رحمانه‌ای به قتل رسانده‌اند.

سفارت آمریکا در کابل در پیوند با کشتار بی‌رحمانه این ۴۰ انسان بی‌گناه و غیر نظامی در مالستان غزنی با انتشار اطلاعیه‌ای تصریح کرد:«در صورتی که وقوع این رویداد تایید شود، جنایت جنگی به شمار می‌رود.» این سفارتخانه تاکید کرده است: «موارد نقض حقوق بشر باید به طور  جدی بررسی شود.»

 نگرانی آمریکا از  کشتار شهروندان هزاره افغان به دست طالبان و داعش در حالی ابراز می‌شود که در تمام ۲۰ سال حضور ایالات متحده در افغانستان هم هزاره‌ها نسبت به سایر اقوام این کشور تلفات سنگین‌تری متحمل شده‌اند. در هیچ‌جا از مدرسه و خانه و بازار و بیمارستان و مسجد و... نبوده که این قوم را هدف قرار نداده و از بین نبرده باشند.

از ۲۰ سال پیش به این‌سو، هزاره‌های افغانستان پیوسته هدف حمله‌های‌ انتحاری و انفجاری قرار داشتند اما از دو سال گذشته به این طرف، این حملات در سراسر افغانستان به ویژه استان کابل افزایش یافته و هیچ مکان امنی برای هزاره‌ها باقی نمانده است. هزاره‌ها و بزرگانشان بارها صدای خود را بلند کرده و از جامعه جهانی خواسته‌اند عاملان این جنایت‌ها را شناسایی و کشتارهای هدفمندعلیه هزاره‌ها را جنایت جنگی اعلام کنند و مورد بازخواست  قرار دهد. صدایی که حتی از مرزهای افغانستان هم فراتر رفته اما تاکنون هیچ اقدام عملی در زمینه آن صورت نگرفته و مشخص نشده این جنایت‌ها را کدام گروه انجام داده است.

حالا پس از شدت گرفتن جنگ در افغانستان میان نظامیان افغان و جنگجویان طالب، هزاره‌ها بیش از سایر شهروندان این کشور نگران جان و مالشان‌اند؛ چون در گذشته هم که افغانستان نسبتا امن بود، آنان همچنان هدف حملات بسیاری بودند. اکنون که خارجی‌ها افغانستان را ترک کردند و طالبان قدرت بیشتری به‌دست آورد‌ه‌اند و زمزمه‌های حضور داعش و سایر گروه‌های تروریستی نیز به گوش می‌رسد، این نگرانی‌‌ها افزایش یافته است و حالا سفارت آمریکا در کابل با آن‌ها همگام شده است و کشتار هزاره‌‌ها را به گردن داعش و طالب می‌اندازد و بر بررسی‌ در این زمینه تاکید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفتنی است در تمام  حملات ۲۰ سال گذشته به هزاره‌ها در افغانستان، دولت‌مردان و شهروندان افغان به ویژه هزاره‌های این کشور طالبان را مقصر می‌دانستند اما طالبان هر بار حمله به هزاره‌ها را رد می‌کردند و آن را کار داعش می‌خواندند.

نعیم حسینی، ساکن کابل، می‌گوید: «داعش یا هر گروه دیگری که هزاره‌ها را می‌کشد هم رهبرش طالبان است. طالب زمینه را فراهم کرده است. طالب اگر راست می‌گوید، صلح کند که واقعا برای ما روشن شود دشمن واقعی ما کیست و چرا ما هزاره‌ها را می‌کشند.»

علی صادق نیز ساکن کابل است. او در کشتن هزاره‌ها طالب را مقصر می‌داند و می‌گوید:«داعش به معنی واقعی آن در افغانستان وجود ندارد. همین طالب است که گاه پرچم سفید برمی‌دارد و گاه پرچم سیاه و آدم می‌کشد. همین حالا در مناطق هزاره‌نشین چه کسی جنگ به راه انداخته است؟ طالب!. مردم را کی می‌کشد؟ طالب. طالب باید از جنگ و کشتار دست‌ بردارد و بیش از این مردم ما را نکشد.»

طالبان هیچ‌گاه نپذیرفته است که با هزاره‌ها دشمنی دارد و این قوم را بارها هدف حمله قرار داده است. آن‌ها می‌گویند تاکنون هیچ فرد غیرنظامی و بی‌گناهی را نکشته‌ و هیچ‌گاه جنایت جنگی مرتکب نشده‌‌اند. حالا در تازه‌ترین مورد، آمریکا اقدام انتقام‌جویانه طالبان در قتل‌عام شماری از غیرنظامیان در اسپین بولگ استان قندهار را جنایت جنگی خوانده‌ و بر بررسی آن رویداد تاکید کرده‌ است.

در همین حال، دو سفارتخانه‌ آمریکا و بریتانیا در کابل به طور مشترک از طالبان و دولت افغانستان خواسته‌اند که به یک آتش‌بس سراسری تن دهند و از جنگ جاری دست بکشند.  

بیشتر از جهان