واکنش اسرائیل به حضور نماینده اروپا در تحلیف «قصاب تهران»: شرم‌آور

وزارت خارجه اسرائیل خواستار لغو فوری تصمیم «تملق‌آمیز» اتحادیه اروپا شد

انریکه مورا در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات احیای برجام در وین-JOE KLAMAR / AFP

وزارت امور خارجه اسرائیل، تصمیم اتحادیه اروپا برای اعزام انریکه مورا به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی را «شرم‌آور» خواند و خواستار لغو این تصمیم نادرست و «تملق‌آمیز» شد. اتحادیه اروپا درحالی مورا را به تهران می‌فرستد که در مقابل سرکوب و نقض حقوق بشر در جریان اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی در ایران نیز سکوت اختیار کرده است.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از چهره‌های حامی تعامل و توافق با جمهوری اسلامی است.

به گزارش تایمز اسرائیل در  بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: «حضور نماینده اروپا در این مراسم تنها چند روز پس از حمله ایران به کشتی مرسر استریت و کشته شدن دو غیرنظامی است. اقدام یک دولت تروریست علیه کشتی‌رانی غیرنظامی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا، بریتانیا و اسرائیل جمهوری اسلامی را مسئول حمله پهپادی پنجشنبه شب به این کشتی اعلام کرده‌اند. اتهامی که مقامات تهران رد کرده‌اند.

وزارت خارجه اسرائیل ضمن محکومیت حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی در حالی که مسئول قتل هزاران ایرانی است، این اقدام اروپا را «مشروعیت بخشیدن به سیاست ستیزه‌جویانه رژیم آیت‌الله‌ها» توصیف کرد.

این بیانیه هشدار می‌دهد که این اقدام «تملق‌آمیز و ناشی از چاپلوسی» اتحادیه اروپا رژیم‌های اقتدارگرا را به خشونت بیشتر تشویق می‌کند.

این بیانیه از اروپا می‌خواهد که به سرعت تصمیم حضور انرکیه مورا در مراسم تحلیف رئیسی که «قصاب تهران» خوانده شده را لغو کند.

مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی که پیروز انتخابات تحریم شده در جمهوری اسلامی معرفی شده سه‌شنبه و مراسم تحلیف او پنجشنبه برگزار می‌شود.

نام او به دلیل نقشی که در نقض حقوق بشر و سرکوب داشته در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. یکی از مهمترین اتهام‌های متوجه رئیسی مشارکت در اعدام‌های دهه ۶۰ است. عفو بین‌الملل نیز خواستار تشکیل پرونده قضایی برای ابراهیم رئیسی شده است.

با این حال اتحادیه اروپا تصمیم دارد انریکه مورا را به مراسم تحلیف او بفرستد. این خبر در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انعکاس وسیعی داشته و با تیتر انریکه مورا در مراسم تحلیف آنچه که «رئیس‌جمهور منتخب ایران» خوانده شده، بازتاب داشته است.

گزارش مشرق به نقل از سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که در مراسم تحلیف ۱۱۵ مقام خارجی شرکت می‌کنند.  بر اساس این گزارش، تلاش بر این است که مراسم «باشکوه‌تر» برگزار شود. این مراسم قرار است با بستن فرودگاه‌های تهران و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شود. اقدامی که در جریان حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق انجام نشد و فاجعه شلیک به هواپیمای اوکراینی و جان‌باختن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن را به دنبال داشت.