آشنا هم‌زمان هم مجرم شناخته شد و هم مستحق تخفیف

به نظر می‌رسد رقابت بین جناح‌های درون سازمان‌های امنیتی افزایش یافته است

حسام الدین آشنا متهم شناخته شد - عکس از اقتصاد ۲۴

سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات اعلام کرد بر اساس نظر این هیئت، حسام‌الدین آشنا که با دو اتهام نشر اکاذیب و قصد تشویش اذهان عمومی مواجه بود، با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و در ضمن با اکثریت آرا متهم  مستحق تخفیف است.

به گزارش مهر، احمد مؤمنی راد در این باره اظهار داشت روز یکشنبه دهم مرداد ماه ۱۴۰۰ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران، پرونده جرم سیاسی حسام‌الدین آشنا به ریاست قاضی شقاقی بررسی شد. با توجه به اینکه پیش‌تر، او با اتهامات نشر اکاذیب و قصد تشویش اذهان عمومی در دو شکایت رسیدگی شده بود، بعد از اعتراض متهم دیوان عالی کشور آن را به شعبه هم عرض عودت داده بود و دادگاه با قرائت قرآن و با حضور هیئت منصفه‌ای غیر از جلسه قبلی شروع شد.

او اضافه کرد: پس از سخنان رئیس دادگاه نماینده مدعی‌العموم به شرح کیفرخواست پرداخت سپس با توجه به عدم حضور متهم وکیل او به‌صورت مبسوط و تفصیلی به دفاع از او پرداخت و سپس متهم با تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای وارد شد و دفاعیات خود را مطرح کرد.

در نهایت، حسام الدین آشنا، مشاور پیشین حسن روحانی و داماد قربانعلی دری نجف آبادی (وزیر اسبق اطلاعات) با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و در ضمن با اکثریت آرا متهم مستحق تخفیف اعلام شد.

در تاریخ دوم آذرماه ۹۹، دادگاه پرونده جرم سیاسی حسام‌الدین آشنا در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. او بابت دو مورد اتهام نشر اکاذیب با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، متهم شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار فایل صوتی اظهارات جنجالی جواد ظریف در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نقش سپاه و روسیه در تخریب برجام و انتقاد از نادیده‌گرفتن منافع ملی از سوی قاسم سلیمانی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. این مصاحبه، زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و به مدیریت حسام‌الدین آشنا رئیس این مرکز و شبکه زیر نظر وی انجام گرفت. از آن زمان فشار از سوی جناح مقابل بر روی آشنا افزایش یافت.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و برخی نیروهای نزدیک به طیف تندروی درون حاکمیت، با انتقاد از انتشار این فایل، حسام‌الدین آشنا را مسئول افشای فایل صوتی اخیر دانستند و برخی نیز پا را فراتر گذاشتند و دسترسی رسانه‌های برون‌مرزی به این فایل را یک اقدام سیاسی هماهنگ شده توسط مشاور رئیس‌جمهور عنوان کردند.

در مقابل نیز، آقای «آشنا» با انتشار توییتی این سخنان را اتهام خواند و نوشت: «ان‌شاءالله این‌سو نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.»

در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن به‌صورت فایل صوتی در رسانه‌ها منتشر شده، آقای ظریف می‌گوید که دست و پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد. او در طول مصاحبه از سعید لیلاز می‌خواهد که بخش‌هایی از گفته‌هایش را منتشر نکند.

اگرچه تا پیش از این فایل نیز حسام‌الدین آشنا که سابقه امنیتی طولانی دارد، به دلیل مواضعش در برابر نیروهای امنیتی رقیب تیم حسن روحانی، مورد حمله جناح مقابل بود. در واقع به نظر می‌رسد این احکام نوعی رقابت در سطوح اطلاعاتی، امنیتی است.

ورود آشنا به عرصه امنیتی و اطلاعاتی به دوره محمد خاتمی بازمی‌گردد. قربانعلی دری نجف‌آبادی پس از رسیدن به وزارت اطلاعات، دامادش حسام‌الدین آشنا را به‌عنوان معاون ویژه وزیر اطلاعات منصوب کرد. او در همان اوایل فعالیت خود در سال ۱۳۷۷ با حسن روحانی آشنا شد. در آن زمان روحانی دبیر شورای امنیت ملی و آشنا نیز معاون وزیر اطلاعات بود. این دو نفر در جریان حصر آیت‌الله منتظری با یکدیگر همکاری کردند.