منیره عربشاهی، فعال مدنی زندانی، به بیمارستان منتقل شد

نبود رسیدگی پزشکی از زمان بازگشت او به زندان پس از عمل جراحی، باعث وخامت حالش شده است

تصویر مربوط به مرخصی درمانی منیره عربشاهی در ماه‌های گذشته، از حساب توئیتر بابک پاک‌نیا، وکیل او (@DrPaknia)

منیره عربشاهی، فعال مدنی که به‌دلیل مخالفت با حجاب اجباری به زندان محکوم شده است، روز شنبه، نهم مرداد ماه، درپی وخامت وضعیت جسمانی از زندان کچویی کرج به بیمارستان اعزام شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی که از ۱۳ اردیبهشت ماه با تودیع قرار وثیقه به مرخصی درمانی اعزام شده بود، پس از انجام جراحی و تخلیه غده تیروئید، در تاریخ اول مرداد ماه به زندان بازگردانده شد. پس از بازگشت او با زندان، وکیل و خانواده این فعال مدنی از حال نامناسب جسمی او در زندان خبر داده و اعلام کرده بودند که با وجود دستور پزشک درمورد ضرورت آزمایش هفتگی و رسیدگی پزشکی، اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی به هرانا گفته بود: «منیره عربشاهی به دلیل خارج کردن غده تیروئید باید هفته‌ای یکبار آزمایش خون داده و تحت نظر باشد. با این حال از زمان بازگشت به زندان تا امروز به بهانه نبود پزشک مورد هیچگونه رسیدگی قرار نگرفته است. حتی توان صحبت کردن هم ندارد و از چهار روز قبل هر چیزی که می‌خورد را فورا بالا می‌آورد. جان منیره در خطر است.»

بابک پاک‌نیا، وکیل منیره عربشاهی، روز شنبه ضمن اطلاع‌رسانی در مورد اعزام او به بیمارستان خارج از زندان، در حساب توئیتر خود از درخواست مرخصی برای موکلش  به‌منظور پی‌گیری امور درمانی خبر داد. 

منیره عربشاهی و دخترش، یاسمن آریانی، در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ دستگیر و چند ماه بعد به‌دلیل ابراز مخالفت با حجاب اجباری محاکمه شدند. آن‌ها در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق و فراهم کردن موجبات فساد و فحشا»، هر یک ابتدا به ۱۶ سال حبس تعزیری و در مرحله تجدیدنظر به ۹سال و هفت ماه زندان محکوم شده‌اند که پنج سال و شش ماه آن قابل اجرا است.