«منظر فرهنگی اورامانات» در فهرست میراث جهانی ثبت شد

هورامان بیست و ششمین اثر جهانی از ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است

یکی از مهم‌ترین بخش‌های پرونده ثبت جهانی این محدوده متعلق به معماری پلکانی کم‌نظیر روستاهایی نظیر اورامان تخت است-ایرنا

چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو یک خبر خوب دیگر برای ایران داشت.

پس از ثبت پرونده راه‌آهن سراسری ایران  به عنوان میراث صنعتی، «منظر فرهنگی اورامانات» (هورامان) نیز در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد.

هورامان بیست و ششمین اثر جهانی از ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است. پیش‌ازاین «منظر فرهنگی بم» و «منظر فرهنگی میمند» در این فهرست جای‌داده شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان به خبرنگاران گفت: «هورامان نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط‌زیست یا نماینده یک فرهنگ است و این مورد نیز به‌عنوان دومین معیار ثبت جهانی هورامان مدنظر قرارگرفته است.» پرونده ثبت جهانی سال گذشته با همکاری میراث فرهنگی دو استان کردستان و کرمانشاه تکمیل و به مقامات مربوط داده‌شده بود.

پویا طالب نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان اعلام کرد عرصه در نظر گرفته‌شده برای منظر جهانی هورامان، ۱۰۶ هزار و ۳۰۷ هکتار و حریم آن نیز ۳۰۳ هزار و ۶۲۳ هکتار است.

این محدوده شامل بیش از ۷۰۰ روستا، شهر و شهرستان از جمله سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های پرونده ثبت جهانی این محدوده متعلق به معماری پلکانی کم‌نظیر روستاهایی نظیر اورامان تخت است.

منظر فرهنگی (Cultural Landscape) طبق تعریف کمیته میراث جهانی، شامل آن دسته از اموال فرهنگی هستند که معرف کار مشترک انسان و طبیعت باشند و نحوه تأثیر الگوهای فرهنگی ساکنان یک منطقه بر جغرافیای خاص آن سرزمین را نشان دهند.

در نشست یکشنبه سوم مرداد ۱۴۰۰ (۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱)، این اجلاس، پرونده راه‌آهن سراسری ایران (راه‌آهن شمال - جنوب) با تصویب اعضای کمیته، به‌عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی ایران، در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر