حمایت رهبران جهادی و سیاستمداران افغانستان از نظام کنونی در مقابل طالبان

«اجازه نمی‌دهیم افغانستان تاریخ تلخ گذشته را تجربه کند»

این نشست به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در ارگ ریاست‌ جمهوری برگزار شد- ARG1880  /Facebook

شماری از رهبران جهادی و سیاسیون افغان در نشست در کابل، حمایت خود را از نظام موجود در افغانستان اعلام کردند و تاکید ورزیدند که اجازه نخواهند داد کشورشان بار دیگر شاهد روزهای تلخ گذشته باشد.

روز شنبه، ۹ مرداد، ارگ ریاست جمهوری افغانستان شاهد گردهمایی بزرگی از رهبران جهادی و سیاسیون افغان بود. آنان در آن نشست حمایت خود را از نظام موجود و دستاوردهای چندین دهه گذشته جامعه افغانستان و نظامیان آن اعلام کردند.

رهبران جهادی و سیاسیون افغان صلح و آشتی ملی را خواست همگانی و اولویت مردم آن کشور خواندند و تاکید کردند که به روند صلح و تلاش برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی برای بحران موجود در  میهن‌شان متعهدند و در آن زمینه تلاش می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در آن نشست تاکید کردند که از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مبارزات نظامیان افغان، دستاوردهای چندین دهه گذشته و استقلال افغانستان حمایت و دفاع می‌کنند و اجازه نخواهند داد که افغانستان بار دیگر تجربه تلخ و دردناک گذشته را شاهد باشد و به گذشته تاریک و قهقرا برگردد. به باور آنان، وحدت سیاسی و اجتماعی میان شهروندان افغان، پیروزی جمهوریت در برابر هراس‌افکنی را تضمین، و تهدیدها را به فرصت بدل خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان آن نشست که به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، برگزار شد، وی به‌نمایندگی از دولت آن کشور دفاع از جان و مال مردم، استقلال و تمامیت ارضی، نهادهای ملی، ارزش‌های مشترک، حقوق زنان، و سایر حقوق و آزادی‌هایی که در قانون اساسی کشور مسجل شده است، وظیفه دولت خود دانست و تاکید کرد که در برابر هر گونه تعرض ایستادگی خواهد کرد. 

نشست بزرگ رهبران جهادی و سیاستمداران افغان در حالی برگزار شد که افغانستان در وضعیت دشوار جنگی به‌سر می‌برد. هم‌اینک در شمار زیادی از استان‌های کشور درگیری شدید میان طالبان و نظامیان افغان جریان دارد و شماری از شهرستان‌ها و روستاها نیز به دست طالبان سقوط کرده است و نیروهای این گروه در پی تسلط یافتن بر مراکز استان‌ها هستند. 

دولت افغانستان با این ابتکار  و مشورت با رهبران جهادی و سیاسی افغان، می‌کوشد تا با جلب حمایت بیشتر شهروندان افغان و جامعه جهانی از نظام موجود در آن کشور، طالبان را شکست دهد و اجازه ندهد که طالبان از راه نظامی به قدرت برسند.

بسیاری از شهروندان افغانستان نیز با استقبال از نشست امروز در ارگ ریاست جمهوری، تاکید دارند که اگر این گونه نشست‌ها صادقانه باشد و برای نجات افغانستان و پیروزی مردم صورت گیرد، بی‌تردید موفق خواهد بود و  طالبان و حامیان آنان توان مبارزه را از دست خواهند داد و شکست خواهند خورد.

سمیع‌الله جیلانی، ساکن کابل، می‌گوید: «بزرگ‌‌ترین مشکل ما، نامتحد بودن و وابستگی به بیگانگان است. اگر همه متحد شویم و زیر یک سقف برای آبادی و مبارزه با دشمن قرار گیریم، هیچ قدرتی توان شکست ما را نخواهد داشت.»

شمس‌الحق جاوید، شهروند دیگر ساکن کابل، نیز می‌گوید:« خبر بسیار خوشایندی است، اما امیدواریم که از صمیم قلب و صادقانه بوده باشد. شنیدم که در نشست امروز سخنان و اهداف خوبی عنوان شد و توافق کردند که همه یک‌صدا در برابر طالبان ایستادگی کنند، و بدون شک پیروز می‌شویم. آنچه نیاز داریم، اتحاد و یک‌پارچگی است که باید حالا ایجاد شود.»