معاون اول افغانستان: به نظامیان افغان باور داشته باشید، وضعیت را تغییر می‌دهند

دولت افغانستان در این شب‌ها و روزها وضعیت بسیار نگران‌‌کننده‌ای دارد و با دود و آتش دست و پنجه نرم می‌کند

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری - WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، از شهروندان کشورش خواسته است که به نظامیان افغان اعتماد کنند. او گفته است که این نظامیان می‌توانند به زودی وضعیت پیش آمده در این کشور را تغییر بدهند.

آقای صالح، در پیامی برای مردم افغانستان در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «به نیروهای باغیرت و باایمان اردوی ملی (نظامیان افغان)، اعتماد داشته باشید، این قوای پرافتخار وضعیت را تغییر خواهند داد.»

او به طور غیرمستقیم به شدت گرفتن جنگ میان نیروهای نظامی افغان با طالبان در شماری از استان‌های این کشور و ساقط شدن چندین روستا به دست طالبان اشاره کرد و گفت: «آنچه که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده نباید اعتماد ما را به بهترین فرزندان این خاک (نظامیان افغان) و مهم‌ترین نهاد این خاک یعنی اردو خدشه‌دار بسازد. وقت بدهید وضعیت تغییر می‌کند.»

این سخنان معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان در مورد تغییر وضعیت جنگی در روزهای آینده آن‌هم به دست نیروهای نظامی افغان و خواست او از مردم برای حمایت و اعتماد به نظامیان کشورشان در حالی صورت می‌گیرد که جنگ شدیدی میان نظامیان افغان و طالبان در شماری از استان‌های این کشور هم‌اکنون در جریان است. طالبان با شدت دادن جنگ و افزایش حملات نظامی توانسته است شماری از شهرستان‌ها را تصرف کند و جنگ را تا مراکز شماری از استان‌های افغانستان نیز بکشاند. اکنون جنگ میان نظامیان افغان و طالبان در استان‌های فاریاب، جوزجان، کاپیسا، شمالی، مزارشریف، قندوز، بغلان، بامیان، هرات، قندهار، هلمند و ... جریان دارد و شماری از شهرستان‌ها در استان‌های یادشده به دست طالبان ساقط شده است.

گفتنی است که در این روزها وضعیت امنیتی هرات و قندهار به شدت خراب و نگران‌کننده است. جنگ تا دروازه‌های شهر این استان‌ها رسیده است. طالبان در تلاش ساقط کردن این استان‌ها است و نظامیان افغان در پی عقب راندن طالبان آستین بالا زده‌اند.

دولت افغانستان در این شب‌ها و روزها وضعیت بسیار نگران‌‌کننده‌ای دارد و با دود و آتش دست و پنجه نرم می‌کند. هرچند کابل تلاش دارد که با جمعی از خیزش‌های مردمی طالبان را عقب براند و از سقوط نظام در این کشور جلوگیری کند، اما باز هم به قول مقامات حکومتی افغان و آگاهان سیاسی این کشور، طالبان با حمایت‌های قدرتمند بیرونی که دارد نسبت به گذشته قوی‌ترشده و جنگجویانشان نیز بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تصمیم خروج سربازان خارجی از افغانستان و شدت یافتن جنگ در این کشور دولت‌مردان افغان هر روز به شهروندانشان اطمینان می‌دهند که نگران نباشند، نظامیان افغان به زودی طالب و حامیان داخلی و خارجی آنان را شکست می‌دهد. مردم باید از نظامیان کشورشان حمایت کنند و در کنار آنان قرار بگیرند تا طالبان روی پیروزی را در خواب هم نبیند.

وزارت دفاع افغانستان نیز با انتشار خبرهای ۲۴ ساعته از پیروزی نظامیان افغان و از شکست و فرار طالبان سخن می‌گوید و آگاهی می‌دهد. خبرهایی نیز منتشر شده مبنی بر اینکه «بی‌ام ۵۲» آمریکا نیز چند پایگاه و تجمع طالبان را در هرات و قندهار بمباران کرده است و پیام‌ها این است که مردم نباید نگرانی پیروزی طالبان باشند. طالبان توان ایستادگی در برابر نظامیان افغان را از دست داده‌ است. 

از سویی هم طالبان تاکید دارد که نظامیان افغان را در بیشتر میدان‌های جنگ فراری داده است و شماری از روستاها را تصرف کرده و دولت افغانستان در برابرشان (طالبان) توان ایستادگی ندارد. اما باید گفت تاکنون هیچ یک از استان‌ها در افغانستان به طور کامل به دست طالبان ساقط نشده است در حالی که طالبان در شماری از استان‌ها آخرین قدرت نظامی خود را نیز به کار گرفته‌ است.  

شدت یافتن جنگ در افغانستان، ساقط شدن بیش از دویست شهرستان‌ به دست طالبان، افزایش تلفات افراد عادی و ویرانی زیرساخت‌ها در این کشور جامعه جهانی را نگران ساخته است. ‌آن‌ها در اعلامیه‌ای مشترک از دولت افغانستان و طالبان خواسته‌اند که از جنگ و کشتار دست بکشند و برای صلح و ثبات تلاش کنند.

دولت افغانستان در حالی که از اعلامیه‌ جامعه جهانی برای پایان جنگ و تامین صلح در این کشور استقبال کرد، طالبان را عامل اصلی دوام جنگ و کشتار می‌خواند و تاکید دارد که طالبان هیچ علاقه‌ای به صلح ندارد جز جنگ، کشتار افراد عادی و ویران‌سازی افغانستان. در همین حال تاکنون طالبان به خواسته‌های جامعه جهانی برای پایان جنگ و تامین صلح تن نداده و به جنگ در برابر نظامیان افغان شدت داده و تاکید می‌کند زمانی صلح می‌کند که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، از قدرت کنار برود و زمینه را برای منتقل شدن یک نظام انتقالی فراهم بسازد، خواستی که به طور مستقیم از سوی طالبان و غیر مستقیم از سوی شماری از کشورهای خارجی نیز مطرح شده است، اما آقای غنی مخالفت جدی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

صبور احمدی، آگاه سیاسی افغان، می‌گوید: «مردم در کنار نیروهای نظامی افغان قرار دارند، اما حمایت تنها چاره‌ساز نیست. دولت هم دعوای پیروزی دارد و طالب هم. باید راه‌حل برای پایان این جنگ جست‌وجو شود در غیر آن جز تباهی، ویرانی و تلفات انسانی شاهد چیزی دیگر نخواهیم بود.»

آقای احمدی افزود: «جنگ افغانستان ریشه بیرونی دارد و شمار زیادی از کشورها مستقیم یا غیرمستقیم  در آن دست دارند، نیاز به راه‌حل سیاسی است نه جنگ. ۲۵ سال جنگ با طالب بی‌نتیجه بود و حالا هم. جامعه جهانی نباید با انتشار یک اعلامیه رفع مسئولیت کند، باید برای پایان این جنگ ۲۰ ساله طرح واقعی و همه‌جانبه بریزد و دو طرف را به یک توافق سیاسی برساند.»