چارلز و دایانا: حکایت یک آشنایی و عشق نافرجام

چهل سال از عقد و ازدواج بین شاهزاده چارلز و شاهدخت دایانا در کلیسای جامع «سنت پل» در سال ۱۹۸۱ می‌گذرد.

در ۲۹ ژوئیه، چارلز و دایانا در کلیسای جامع سنت پل در مراسمی که  بسیاری آن را «ازدواج قرن» توصیف کردند به عقد و ازدواج یکدیگر در آمدند- POOL / AFP

هرچند ازدواج و در پی آن جدایی بین چارلز و دایانا به تفصیل در رسانه‌‌ها منعکس شده است اما داده‌های چندانی از جزئیات نخستین دیدار آن‌ها و رابطه‌ای که به ازدواجشان منجر شد در دست نیست. 

نخستین اخبار دوستی میان لیدی دایانا اسپنسر و شاهزاده چارلز یک رابطه عاشقانه و افسانه‌ای تلقی شد ـ یک زن جوان و جذاب که چشم پادشاه آینده انگلستان را که ۱۳ سال از او مسن‌تر بود گرفته بود.  نامزدی آن‌ها هنگامی اعلام شد که دایانا تنها ۱۹ سال داشت.

اما همان‌طور که در سال‌های پس از آن دیدیم، رابطه آن‌ها آنگونه که جهانیان تصور می‌کردند عالی و کامل نبود.

دوستی با خاندان سلطنتی

هرچند رابطه خصوصی میان چارلز و دایانا به سرعت پیش می‌رفت اما آن‌ها در واقع سال‌‌ها پیش از رابطه عاشقانه‌شان با یکدیگر ملاقات کرده بودند.

چارلز که به توصیه لرد ماونت بَتن، دایی بزرگ‌تر و راهنمایش در زندگی، پیش از ازدواج و تشکیل خانواده با زنان و دختران بسیاری رابطه داشت، در آن زمان با «سارا» خواهر بزرگ‌تر دایانا دوست بود. 

دایانا یکی از چهار فرزند خانواده اسپنسر بود، خواهرش سارا شش سال از او بزرگ‌تر بود، خواهر دیگرش «جین» چهار سال بزرگ‌تر و برادرش «چارلز» سه سال از او کوچک‌تر بودند. دایانا برادر دیگری به نام «جان» داشت که یک سال پیش از تولد او و تنها ساعاتی پس از تولد درگذشته بود.

هرچند ممکن است دایانا پیش از آغاز روابط عاشقانه‌اش با چارلز چندان به او نزدیک نبوده باشد اما او و اقوامش به خاندان سلطنتی بسیار نزدیک بودند. او در خانه‌ای در ملک «سَندرینگهام» (خانه خصوصی چهار نسل از پادشاهان و ملکه انگلستان از سال ۱۸۶۲) بزرگ شد و حتی در کودکی با شاهزاده ادوارد و شاهزاده اندرو (فرزندان ملکه) هم‌بازی بود.

از آن گذشته لیدی فرموُی، مادربزرگش، دوست نزدیک و معتمد ملکه انگلستان بود. 

نخستین دیدار

دایانا و چارلز نخستین بار در سال ۱۹۷۷ هنگامی که او ۱۶ سال و چارلز ۲۹ سال داشت با یکدیگر ملاقات کردند. در آن هنگام چارلز با سارا خواهر دایانا رابطه داشت. بعدها سارا در گفت‌وگو با یک نشریه گفت که عاشق ولیعهد نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقاله‌ای که در ژوئیه سال ۱۹۸۱ در نشریه «دیلی تایمز» منتشر شد گفته شد که چارلز و دایانا در خانه اجدادی اسپنسرها در «آلتورپ» ملاقات کردند که چارلز برای شکار قرقاول به آنجا رفته بود. 

در این مقاله آمده است: «تا جایی که دایانا به خاطر می‌آورد آن‌ها میان یک زمین شخم‌زده یکدیگر را دیدند.»

شاهزاده چارلز در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۸۱ در یادآوری نخستین ملاقات با دایانا به یاد می‌آورد که او «چه دختر شانزده ساله شاد، جذاب و دلنشینی بود». چارلز او را «بسیار شوخ، پرشور و مملو از زندگی» خواند.

دایانا در این میان چارلز را در ملاقات نخست «کاملا شگفت‌انگیز» توصیف کرد.

در نوارهای خصوصی که بعدها در سال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از مستند «دایانا: به زبان خودش» منتشر شد، شاهزاده خانم ولز گفت که از اینکه شاهزاده چارلز به او در سن ۱۶ سالگی توجه نشان داده بوده «شگفت‌زده» شده بود. او گفت: «چرا شخصی مثل او باید به من توجه نشان دهد؟»

آغاز رابطه عاشقانه

گفته می‌شود پس از آن چارلز و دایانا بار دیگر در سال ۱۹۸۰ یکدیگر را ملاقات کردند. 

تا آن هنگام دوستی میان شاهزاده چارلز با خواهر بزرگ‌تر دایانا به پایان رسیده بود و سارا در همان سال با «نیل ادموند مک کورکدِیل» ازدواج کرده بود.

گفته می‌شود دایانا و چارلز کمی پس از آنکه چارلز به رابطه دیگری پایان داده بود در خانه یکی از دوستان دوک ادینبورو یکدیگر را دیدند.

این ملاقات در سال ترور لرد ماونت بَتن که چارلز بسیار به او نزدیک بود صورت گرفت.

در نوار مصاحبه‌‌ای که در مستند «دایانا: به زبان خودش» پخش شد، شاهزاده خانم ولز می‌‌گوید که چارلز در آن اوقات که او سخت احساس «تنهایی» می‌کرده همدردی داشته است. او گفت که شاهزاده ولز «تمام اوقات آن شب را به من اختصاص داد».

پیش از اعلام نامزدی میان این دو، شایعه آن همه‌جا پیچیده بود.

در نوامبر سال ۱۹۸۰ که خاندان سلطنتی از لیدی دایانا اسپنسر دعوت کرد اوقاتی را در کاخ «بالمورال» با آن‌ها بگذراند، روشن شد چارلز او را به عنوان عروس خود در نظر دارد.

در همان ماه در مقاله‌ای در نشریه «اِیج» گفته شد که تصاویر دایانا و چارلز در خانه ییلاقی ملکه در «نورفوُک» به «شایعات مربوط به قصدشان برای ازدواج دامن می‌زند.»

ظاهرا دایانای جوان تاثیر مثبتی روی اعضای خاندان سلطنتی گذاشته بود زیرا در فوریه سال ۱۹۸۱ شاهزاده چارلز از دایانای ۱۹ ساله خواستگاری کرد.

تنها پنج ماه پس از آن در ۲۹ ژوئیه، چارلز و دایانا در کلیسای جامع سنت پل در مراسمی که  بسیاری آن را «ازدواج قرن» توصیف کردند به عقد و ازدواج یکدیگر در آمدند.

اما رابطه آن‌ها ادامه پیدا نکرد. تنها ۱۰ سال پس از آن این دو با دو فرزند ـ شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری ـ از یکدیگر جدا شدند.

© The Independent

بیشتر از زندگی